Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

65-plus? Denk aan je maagzuur!

Je lichaam verandert als je ouder wordt. Maar wist je ook dat je lichaam minder maagzuur aanmaakt, waardoor er meer bacteriën in je darmen terecht kunnen komen? 

“Als je ouder wordt, wordt je maagslijmvlies dunner,” weet Yvette Bruinsma, gezondheidsvoorlichter van de Maag Lever Darm Stichting. “Daardoor gaan de miljoenen kleine kliertjes die zich in de slijmvlieslaag bevinden minder maagsap produceren.”

En doordat maagzuur de groei van bacteriën, die we met ons voedsel binnenkrijgen, afremt, kunnen er bij verminderd maagzuur dus meer bacteriën in je darmen terechtkomen. “Het gevolg is dat je vatbaarder bent voor voedselinfecties, veroorzaakt door bijvoorbeeld salmonella en de campylobacter,” legt Bruinsma uit.

Niet op de geur afgaan

Dat betekent dat het nóg belangrijker wordt om voorzichtig met voeding om te springen. Vlees of vis eten waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken, maar wat nog gewoon goed ruikt, is bijvoorbeeld voor iedereen af te raden, maar helemáál als je ouder dan 65 bent. Deze producten kunnen te veel ziekteverwekkers bevatten.

Geen ossenworst meer…

En hoe lekker ook, na je 65ste kun je dat plakje ossenworst en de gerookte zalm maar beter overslaan. Ook deze producten kun je beter vermijden:

– Rauwe dierlijke producten, inclusief rauwe vleeswaren (zoals dus ossenworst of filet américain). Vlees, kip, vis, schaal- en schelpdieren en eieren die goed zijn verhit of doorbakken kunnen wel veilig worden gegeten.
– Zachte rauwmelkse kazen en rauwe melk. Of er rauwe melk in zit staat op het etiket. In het Frans is dat ‘au lait cru’. Melk uit de winkel is gepasteuriseerd of gesteriliseerd en dus veilig.
– Gekoelde gerookte vis, zoals gerookte zalm of paling.
– Rauwe kiemgroente, zoals taugé of tuinkers.

Je kunt deze producten wel eten als je ze goed verhit, bijvoorbeeld in een gerecht.

Minder vitamine B12

Minder maagzuur kan ook gevolgen hebben voor de opname van vitamines. “De cellen die in het maagslijmvlies maagzuur produceren, produceren ook het stofje intrinsic factor,” weet Bruinsma. “Door een tekort aan dit stofje kan vitamine B12 minder goed worden opgenomen. Ouderen hebben daardoor vaker een vitamine B12-tekort.”

Vitamine B12 zit (alleen) in dierlijke producten, zoals melk, vlees, vis en eieren. Omdat het lichaam B12 opslaat en dus een voorraadje heeft, merk je vaak pas na een paar maanden of zelfs een jaar dat je een tekort hebt.

Darmflora uit balans

Verder kunnen er darmproblemen ontstaan als de bacteriën in de darmflora uit evenwicht raken. Bij ouderen kan dit eerder voorkomen, doordat zij niet altijd genoeg vezels binnenkrijgen, aldus Bruinsma. Door gezond te blijven eten, kun je dit voorkomen. De voorlichter: “Voor een goede spijsvertering en gezonde darmflora is met name vezelrijke en gevarieerde voeding van belang. Vezels stimuleren de darmwerking en zorgen voor een goede stoelgang. Door gevarieerd te eten, zorg je ervoor dat je alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Dit geldt voor jong en oud.”

Bron | Voedingscentrum

Ook interessant