Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

5 tips voor een gezond hart

lachen.png

Een gezond hart en gezonde vaten zijn van levensbelang. Ze zorgen ervoor dat ons lichaam van zuurstof en bouwstoffen wordt voorzien. Maar hoe houd je de motor van ons lichaam – dat gemiddeld 3 miljard keer klopt in een mensenleven – gezond, waardoor de kans op hart- en vaatziekten verkleind wordt?

Voldoende beweging

Beweging is belangrijk om het hart gezond te houden. We denken vaak hoe meer we bewegen en hoe sneller we zijn, hoe beter. Maar dat is een misverstand. Uit nieuw onderzoek van de National Institutes of Health blijkt dat een lagere intensiteit (onder je doelgroep hartslag) gezonder is dan een oefening met een hoge intensiteit uit te voeren. Zo bleek dat atleten die intensief trainen meer littekens ontwikkelen rondom het hart dan mensen die minder intensief trainen.

Beweging is belangrijk om het hart gezond te houden. We denken vaak hoe meer we bewegen en hoe sneller we zijn, hoe beter. Maar dat is een misverstand. Uit nieuw onderzoek van de National Institutes of Health blijkt dat een lagere intensiteit (onder je doelgroep hartslag) gezonder is dan een oefening met een hoge intensiteit uit te voeren. Zo bleek dat atleten die intensief trainen meer littekens ontwikkelen rondom het hart dan mensen die minder intensief trainen.

Voorkom stress

Stress is slecht voor het hart. Om stress te verminderen, is het goed om minstens een keer per dag naar buiten te gaan, diep te ademen en verbinding te maken met de natuur. Iets buiten doen, zoals een wandeling of zitten op een bankje in het park, vermindert de stresshormonen en verlaagt je bloeddruk. Dit komt niet alleen je humeur, maar ook je hart ten goede.

Stress is slecht voor het hart. Om stress te verminderen, is het goed om minstens een keer per dag naar buiten te gaan, diep te ademen en verbinding te maken met de natuur. Iets buiten doen, zoals een wandeling of zitten op een bankje in het park, vermindert de stresshormonen en verlaagt je bloeddruk. Dit komt niet alleen je humeur, maar ook je hart ten goede.

Voldoende slaap

Werk, familie bezoeken, met vrienden afspreken… De dag is vaak te kort om alles te doen wat we zouden willen. Onze slaap moeten we er zeker niet voor op geven, want een tekort aan nachtrust gooit onze belangrijke systemen (spijsvertering, hart- en zenuwstelsel) in de war en is het decor van verschillende ziekten, waaronder hart- en vaatziekten, artritis, diabetes en depressie. Om het evenwicht te bewaren, heb je echt zeven tot negen uur slaap per nacht nodig, zegt Mark Liponis, medisch directeur van Canyon Ranch Health Resort in Lenox, Massachusetts.

Werk, familie bezoeken, met vrienden afspreken… De dag is vaak te kort om alles te doen wat we zouden willen. Onze slaap moeten we er zeker niet voor op geven, want een tekort aan nachtrust gooit onze belangrijke systemen (spijsvertering, hart- en zenuwstelsel) in de war en is het decor van verschillende ziekten, waaronder hart- en vaatziekten, artritis, diabetes en depressie. Om het evenwicht te bewaren, heb je echt zeven tot negen uur slaap per nacht nodig, zegt Mark Liponis, medisch directeur van Canyon Ranch Health Resort in Lenox, Massachusetts.

Gezonde voeding

Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die het hart beschermen, zoals omega-3 vetzuren en andere gezonde vetten, essentiële vitaminen, mineralen, vezels en fytonutrienten. Ze helpen het weefsel rondom het hart gezond te houden. Gezonde voeding voor het hart: zalm, lijnzaad, havermout, zwarte bonen, amandelen, walnoten en bruine rijst. Onder de groente en het fruit zijn oranje groenten, spinazie, broccoli, tomaten, asperges, citrus en bosbessen goed om het hart gezond te houden.

Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die het hart beschermen, zoals omega-3 vetzuren en andere gezonde vetten, essentiële vitaminen, mineralen, vezels en fytonutrienten. Ze helpen het weefsel rondom het hart gezond te houden. Gezonde voeding voor het hart: zalm, lijnzaad, havermout, zwarte bonen, amandelen, walnoten en bruine rijst. Onder de groente en het fruit zijn oranje groenten, spinazie, broccoli, tomaten, asperges, citrus en bosbossen goed om het hart gezond te houden.

Lachen

Misschien wel de goedkoopste manier om je hart gezond te houden is lachen. Wetenschappers hebben voldoende bewijs gevonden dat optimisme goed zijn voor de genezing en het afweren van ziektes. Daarnaast blijkt het op zoek zijn naar geluk producerende activiteiten een goede manier is om stress te verlichten en je stemming en de gezondheid van het hart vergroten. Lachen doet je hart dus goed!

Ook interessant