Gezondheid

6 tips die ervoor zorgen dat jij deze kerst in je lievelingsjurk past

6-tips-voor-als-je-nog-een-beetje-wilt-afvallen-voor-het-kerst-is.jpg

Heb jij vorig jaar een prachtige feestjurk gekocht voor de kerstdagen, maar gaat de rits nu wel heel moeilijk dicht? Geen nood. Met een paar kleine aanpassingen zorg je ervoor dat je op een gezonde, snelle manier een paar kilo kunt afvallen voor kerst begint – als je dat wilt natuurlijk.

Dat betekent echt niet dat je je de komende weken moet uithongeren of je elke dag in het zweet moet werken in de sportschool. Met een beetje doorzettingsvermogen en onderstaande tips zit jouw feestjurk in no-time weer comfortabel.

1. (Beetje) minderen met suiker

Het is verleidelijk om toe te geven aan al dat zoete lekkers in de feestmaand, maar we hoeven je vast niet uit te leggen dat dit geen gunstig effect heeft op je figuur. Als je wat af wilt vallen, moet minderen met suiker. Let daarbij ook op producten met verborgen suiker, zoals in bijvoorbeeld ontbijtgranen, soep en saus. Iets waar de meeste mensen vrij makkelijk op kunnen besparen is bovendien frisdrank. Een blikje cola bevat maar liefst 35 gram suiker. Wil je afvallen, dan kun je dit het beste vervangen voor water of thee. Light frisdrank bevat wel minder suiker, maar je lichaam ziet dat anders. Daardoor kun je door light frisdrank nog steeds aankomen.

2. Meer langzame koolhydraten

Tegenwoordig zijn koolhydraatarme of zelfs koolhydraatvrije diëten heel populair. Toch is het verstandig om wel koolhydraten te blijven eten, en dan met name langzame koolhydraten. Producten met langzame koolhydraten zorgen ervoor dat je lang een verzadigd gevoel houdt en dus minder geneigd bent om te snacken. Deze koolhydraten worden langzaam afgebroken in je lichaam en daardoor blijft je bloedsuikerspiegel stabiel.

Snelle koolhydraten (zoals snoep, koek, wit brood en noedels) kun je om die reden beter vermijden. Deze zorgen er namelijk voor dat je eerder weer zin krijgt in iets lekkers. Voedingsmiddelen die veel langzame koolhydraten bevatten, zijn groenten, fruit, peulvruchten, quinoa, boekweit en zoete aardappel. Deze producten bevatten bovendien veel vezels, wat zorgt voor een goede werking van je darmen. Daarnaast geeft deze voedingsstof je lichaam een extra duwtje om vet te verbranden.

3. Genoeg eiwitten

Eiwitten zijn essentieel als je wilt afvallen. Deze stof heeft namelijk een gunstig effect op de spieren en daardoor ook je stofwisseling. Wanneer je spiermassa daalt, gaat ook je metabolisme omlaag. Daarnaast zorgen eiwitten voor een verzadigd gevoel en dragen ze eraan bij dat je sneller vet verbrandt. Het advies is om daarom minimaal 80 gram eiwitten te eten. Deze haal je onder andere uit zuivel, vlees, vis, noten, pitten, peulvruchten en natuurlijk eieren.

4. Combineren met omega 3

Uit diverse onderzoeken blijkt dat omega 3 de vetverbranding stimuleert. Daarnaast is bekend dat je door omega 3 ook minder vet opslaat, je hongergevoel verlaagt en het een bijdrage levert aan je spieropbouw. Win, win dus! Let wel: dit betekent niet dat je automatisch afvalt als je een omega 3-supplement neemt. Het gaat om het totaalplaatje. Bovendien is bekend dat veel goede voedingsstoffen beter op het lichaam inwerken als ze niet uit supplementen, maar echt uit voeding komen. Producten met veel omega 3 zijn vette vis, zaden en noten. Ook wanneer je wilt afvallen, mag je dus best af en toe een lekker stukje zalm of haring nemen.

5. Drie keer per dag groente

Of je nu gaat voor spruitjes, boerenkool of sperziebonen, in vrijwel alle groenten vind je gezonde voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en vezels. Bovendien bevatten de meeste groenten weinig calorieën terwijl ze wel een verzadigd gevoel geven. Ben je gewend om alleen bij het avondeten groenten te eten? Probeer dan wat extra groente te eten door een kleine aanpassing in je lunch, ontbijt of snackmomenten te stoppen. Maak bijvoorbeeld als ontbijt een omelet met groente en eet een salade als lunch. En heb je op de zondagmiddag zin om iets te knabbelen? Een paar cherrytomaatjes met basilicum kunnen ook heel feestelijk (en lekker) zijn!

6. Vermijd (december)stress

Als er iets is wat je tijdens deze weken echt moet vermijden is het stress. Want ook al heeft (december)stress geen calorieën, je kunt er flink van aankomen! Het zorgt namelijk voor de aanmaak van het hormoon cortisol, wat een negatief effect heeft op je gewicht. Probeer elke nacht acht uur te slapen, maak zo vaak als je kunt een lekkere winterwandeling, pak wat vaker een boek terwijl je je telefoon op vliegtuigstand hebt staan. En maak je niet te druk over die feestjurk. Het gaat uiteindelijk om hoe je je vanbinnen voelt!

Bron| Puur Figuur
Beeld| iStock

Ook interessant