Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

6 foute verkooptrucs op voedingsmiddelen

boodschappen.jpg

De voedingsmiddelenindustrie maakt graag gebruik van mooie plaatjes en interessante kreten op verpakkingen. Maar die kunnen ons wel op het verkeerde been zetten. Herken de foute verkooptrucs! 

1. ‘Goed voor de weerstand’

Op de voorkant van de verpakking vind je vaak kreten als ‘Nu met meer vezels’ of ‘Goed voor de weerstand’. Die kreten noemen we claims. Soms klopt zo’n claim inderdaad, maar ze worden ook regelmatig gebruikt om het product beter te maken dan het is. Het Voedingscentrum adviseert om altijd je gezonde verstand te gebruiken bij claims. Bekijk de voedingswaarde op het etiket om te bepalen of het product écht gezonder is.

2. Light

Light-chips bevatten lang niet altijd minder calorieën dan gewone chips. En in light-pindakaas zit soms dertig procent minder vet, maar wel meer suiker dan de gewone pindakaas. Bekijk de voedingswaardetabel om te zien of het light-product werkelijk een betere keuze is.

3. Mooie plaatjes

Op een pak yoghurt of sap zie je soms een schaal mooie verse aardbeien, terwijl er maar een half procent echte aardbei in zit. Kijk altijd achterop het etiket: in de ingrediëntendeclaratie lees je precies hoeveel er van een ingrediënt in een product zit.

4. ‘Slechts tachtig calorieën per portie’

Fabrikanten mogen ervoor kiezen om de voedingswaarde te vermelden per portie, bijvoorbeeld per glas of per koekje. Maar die porties kunnen behoorlijk verschillen. Zo zie je bijvoorbeeld op pakken muesli porties van 30, 35 of 40 gram. Wil je producten vergelijken? Vergelijk ze dan dus liever per 100 gram en niet per portie. Kijk ook goed naar de grootte van een portie. Soms zitten er bijvoorbeeld twee koeken in een meeneemverpakking en wordt het aantal calorieën vermeld van één koek – dat lijkt namelijk gezonder!

5. ‘Referentie-inname’

Het icoon referentie-inname (RI) geeft aan hoeveel een gemiddelde volwassene per dag nodig heeft of wat maximaal nog past binnen een gezond voedingspatroon. RI_etiketHandig zo in één oogopslag, maar toch kleven er nadelen aan. De RI geldt voor een gemiddelde volwassene, maar er wordt geen rekening gehouden met leeftijd, geslacht of hoe actief je bent. Daarnaast is het verwarrend. Twintig procent zout in een product wil niet zeggen dat je nog tachtig procent mag binnenkrijgen. Van zout en verzadigd vet kun je beter zelfs zo min mogelijk eten.

6. ‘Citroenzuur’ in plaats van E330

Fabrikanten zetten soms de uitgeschreven naam van een stof op het etiket in plaats van een E-nummer. Dit klinkt natuurlijker. Er staat dan ‘citroenzuur’ in plaats van E330, terwijl het hetzelfde stofje is (een conserveermiddel). Wil je weten of een stof in de ingrediëntenlijst een E-nummer heeft? Het Voedingscentrum heeft een handige E-nummerzoeker.

Het tv-programma Kassa besteedde ook al eens aandacht aan de misleidende verkooptechnieken van de voedingsmiddelenindustrie. Een paar voorbeelden:

Hoe goed kun jij etiketten lezen?

Laat jij je makkelijk foppen door flitsende etiketten? Doe de quiz!

Bron | Voedingscentrum

Ook interessant