Gezondheid

6 beweegtips van Oprahs personal trainer

beweegtips-oprah.png

In één keer drastisch je beweeg- en eetpatroon veranderen is lastig. Met behulp van deze tips doe je het stap voor stap en heb je óók resultaat op de lange termijn.

In het begin zit je nog vol goede moed. Je wilt meer bewegen en beter eten. Na een week zonder resultaat is het verleidelijk om het maar weer op te geven. Oprah Winfreys personal trainer Bob Greene geeft zes beweegtips waarmee je het dit keer wél volhoudt. Stap voor stap is hierbij het credo.

1. Wees niet te streng voor jezelf

Als je gezonder wilt leven, wil je vaak zo snel mogelijk resultaat zien. Je gaat op een spartaans dieet van groentes en hüttenkäse, wilt drie keer per week sporten en gunt jezelf geen enkele snack meer. Geef niet al je lekkernijen in één keer op en zie een snack niet als iets wat per definitie slecht is. Af en toe een snack kan het hongergevoel tussen twee maaltijden stillen, zodat je tijdens de hoofdmaaltijd niet gaat schrokken.

2. Ga eerst bewegen, dan diëten

Het is een grote stap om tegelijkertijd te beginnen met diëten én bewegen. Als je toch moet kiezen, begin dan eerst met bewegen. Het heeft niet zo veel zin om alleen maar de helft van je calorieën te schrappen. Dat maakt je metabolisme langzamer en je bent doorgaans alleen maar gefixeerd op wat je wel en niet mag eten. Door beweging verbrand je calorieën en door de opbouw van spieren stimuleer je een versnelde stofwisseling voor de lange termijn. Bovendien krijg je van bewegen een mentale oppepper. Zo raak je gemotiveerd om gezonder te eten.

3. Let op je kledingmaat, niet op de weegschaal

Je bent nog geen 24 uur met je nieuwe leefpatroon bezig en kunt niet wachten om het resultaat te zien. Probeer toch de eerste vier tot zes weken bij de weegschaal vandaan te blijven. De weegschaal zal je de eerste weken een vertekend beeld geven van je gewicht. Je verliest in het begin namelijk vooral vocht. Ook werkt het ontmoedigend als de kilo’s er niet zo snel afvliegen als je zou willen. Als je toch wilt weten of je op de goede weg bent, let dan op hoe je kleren zitten. Een broek die niet meer strak om je billen of buik zit, is ook een goede indicatie.

4. Maak van je work-out een meditatie

Luister naar je favoriete muziek tijdens het joggen of wandel in een mooie omgeving. Vind een sport waarbij je niet alleen maar bezig bent met het bewegen zelf, maar met het plezier of de ontspanning die je eraan beleeft.

5. Wees creatief

Als je niet veel tijd hebt om te bewegen, bijvoorbeeld door een drukke baan, probeer dan creatief te zijn met de mogelijkheden die je hebt. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Van het bouwen van een bureau over je loopband tot het aanschaffen van een draadloze telefoon-headseat voor op je mountainbike. Zo kun je beweging en werk combineren.

6. Denk aan het gevoel na je work-out

Heb je niet altijd zin in je work-out? Denk op dat soort momenten dan aan de mentale boost die je na de inspanning ervaart. Je stemming verbetert, je voelt je fitter en je slaapt beter na een goede work-out.

Bron: DokterDokter

Ook interessant