Gezondheid

5x gezonde herfstgroenten

gezonde-herfstgroenten.png

Groenten van het seizoen zijn lekkerder, goedkoper en beter voor het milieu (want: van eigen bodem). Deze groenten staat de komende maanden op het menu:

Spruiten

Niet bij iedereen favoriet, maar toch verstandig om geregeld voor te schotelen. Spuitjes zijn ontzettend gezond want ze bevatten grote hoeveelheden vitamine K, C en foliumzuur, calcium en ijzer, maar ook sulforafaan. Dit stofje, dat ook voorkomt in broccoli, zou kanker helpen voorkomen en goed zijn voor mensen met longziektes.

Hoe te bereiden? Meestal worden ze gekookt (niet te lang, want anders gaan er veel vitamines verloren), maar spruitjes zijn ook lekker als je ze stoomt of roerbakt. Of maak er een stamppot van. 
Wanneer verkrijgbaar? Vanaf oktober tot en met februari.

Witlof

Witlof behoort tot de bladgroenten en heeft een bittere smaak. Een van de belangrijkste vitamines in deze groente is vitamine C. Deze vitamine is nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand. Ook bevat witlof kalium en heeft het een vochtafdrijvende werking. Dat is weer goed om een strakke huid te krijgen.

Hoe te bereiden? Witlof wordt vaak rauw verwerkt in een salade, maar je kunt de groente ook koken of roerbakken.
Wanneer verkrijgbaar? Hele jaar.

Pompoen

Pompoen is een echte herfstgroente en bevat veel goede vitamines en mineralen, waaronder ijzer, vitamine B2 (voor vervoer van zuurstof door het bloed) en C. Daarnaast staat de pompoen ook bekend als grote bron van caroteen, ook wel provitamine A genoemd. Deze antioxidanten, die ook in wortelen zitten, houden het afweersysteem en de celgroei op peil, en beschermen de huid en de ogen tegen de schadelijke werking van ultraviolet (uv) licht.

Hoe te bereiden? Als soep, maar je kunt pompoen ook goed roerbakken en als ingrediënt gebruiken in een salade.
Wanneer verkrijgbaar? Vooral in de herfst en de winter.

Prei

Prei wordt vaak gegeten als onderdeel van een groentemix. Hij is familie van de ui en zit boordevol mineralen en vitamines, en dan vooral vitamine A. In 100 gram zit maar liefst 55% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). Daarnaast krijg je via prei ook vitamine C, K en B6 en veel ijzer binnen.

Hoe te bereiden? Maak er een heerlijke ovenschotel mee of gebruik het als ingrediënt voor erwtensoep.
Wanneer verkrijgbaar? Het hele jaar.

Boerenkool

Wie is er niet dol op stamppot boerenkool? Zet het vooral vaker op tafel, want boerenkool is een van de gezondste groenten die je in het najaar kunt eten. Het bevat veel vitamine C en E en bètacaroteen. Darnaast zijn ook de mineralen goed vertegenwoordigd: mangaan (52% van de ADH voor mangaan), 20% van de ADH voor koper en 20% van de ADH voor calcium.

Hoe te bereiden? Natuurlijk als stamppot, maar je kunt het ook als ingrediënt voor een salade gebruiken of er chips – ja echt – van maken.
Wanneer verkrijgbaar? Oktober t/m maart 

Wat is jouw favoriete herfstgroente?

Hoe snijd je een pompoen? Zo!

Kijk ook:

Leuke artikelen van Margriet.nl automatisch in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief op margriet.nl/nieuwsbrief

 

Ook interessant