Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

5 x ‘gezond verstand’-eetregels

gezond-verstand-eetregels.jpg

Ze zijn niet heel revolutionair, maar wel eenvoudig op te volgen. Met deze ‘gezond verstand’-eetregels krijg je het juiste binnen en blijf je op gewicht. Zonder dat je ingrediënten moet mijden of er uren voor in de keuken te staan.

1. Eet gevarieerd en met mate

Iedereen heeft een dagelijkse hoeveelheid koolhydraten, vetten, eiwitten, mineralen, vitaminen en vezels nodig. Op een mix van die bouw- en brandstoffen werkt ons lichaam het best. Eet je gevarieerd en voldoende, maar niet te veel, dan krijg je door de bank genomen elke dag de juiste verhoudingen binnen en blijf je op gewicht. Hoe gezond een avocado ook is, het is geen goed idee er tien per dag te eten. Zelfs van water kun je te veel tot je nemen: drink je tien liter water achter elkaar, dan wordt de vochtbalans dusdanig verstoord dat je lichaam ernstig schade kan oplopen.

2. Veel groentes en fruit

Vul je bord voor het grootste deel met groentes en fruit. Biologisch uit de kas, uit de moestuin of uit blik, het doet er allemaal minder toe. Het belangrijkste is dát je ze eet. Liever elke dag een blikje groenten dan één keer per week een biologische paprika. Onthoud hierbij dat hoe meer verschillende kleuren er op je bord liggen, hoe beter. Rode biet, donkergroene bladgroenten, gele paprika: ze zijn niet alleen mooi, maar ook goed voor je.

3. Eet de juiste vetten

Vetten zijn essentieel voor je lijf. Jammer genoeg zijn niet alle vetten even gezond – eet je elke dag spekreepjes, dan zal je cholesterol zeker stijgen! Toch is waar je op moet letten niet heel ingewikkeld. Kies waar mogelijk voor plantaardige vetten (avocado, noten) en kook liefst met olijf- of kokosolie bijvoorbeeld. Ook duurzame vette vis als zalm, makreel en sardines bevat ‘gezonde’ vetten. Verwen jezelf daarnaast af en toe met een stukje mager vlees.

4. Weinig suikers

Je kunt blijven geloven in het fabeltje dat natuurlijke, onbewerkte suiker (extra pure chocolade, duurbetaalde kokosbloesemsuiker of smoothies met vers fruit) niet telt, maar suiker is suiker. Iets lekkers op z’n tijd mag natuurlijk best, maar pas ermee op.

5. Beweeg!

Heel eenvoudig: hoe meer je beweegt, hoe gemakkelijker het is om op gewicht te blijven.

cover-margriet-moreMeer lezen?
In de nieuwste Margriet More lees je alles over gezond zijn en blijven. Vanaf 2 september in de winkel. Of je kunt ‘m online bestellen!

 

Ook interessant