Gezondheid

5 wetenschappelijke manieren om vrolijk te worden

wetenschappelijke-manieren-om-blij-te-worden.png

Hoe mooi zou het zijn om op een knop te drukken en meteen vrolijk te zijn. Helaas werkt het niet zo, maar er zijn wel manieren (wetenschappelijk bewezen) waardoor je die glimlach op je gezicht tovert.

Als je vaker vrolijk en gelukkig wilt zijn, zijn er vijf concrete dingen die je kunt doen. Het kost je niet meer dan twintig minuten en het is wetenschappelijk aangetoond dat ze werken.

Beweeg je lichaam

Uitgebreid wetenschappelijk onderzoek toont aan dat onze lichaamstaal aangeeft hoe we denken en ons voelen. In een studie van Harvard-onderzoeker Amy Cuddy blijkt dat het twee minuten aannemen van de zogeheten power pose ons meteen vrolijker en alerter maakt.

Een power pose heeft alles te maken met open lichaamstaal. Strek je armen van links naar rechts, open je borst en til je kin omhoog. Voor deze oefening hoef je je niet eens in het zweet te werken, het is fysiek voldoende om de chemie van je hersenen positief te veranderen.

Wees dankbaar

Waar focus je op wanneer je je slecht voelt? Waarschijnlijk op die promotie die je niet krijgt, de hoeveelheid werk die je moet uitvoeren of een persoon die onbeleefd tegen je was. Kortom: alle dingen die niet zijn zoals je ze graag wilt.

Maar wat te denken van alle goede dingen in het leven? Je neemt ze waarschijnlijk voor lief en je staat er over het algemeen lang niet zo vaak bij stil zoals je wel doet bij de slechte dingen. Dit psychologisch fenomeen staat ook wel bekend als de Hedonic Adaptation.

Om je leven te kunnen waarderen, moet je juist de tijd nemen om je te concentreren op vijf dingen waar je gelukkig mee bent. Dat is vaak genoeg om je binnen een paar minuten vrolijker te voelen.

We vergeten vaak dat we in de meest welvarende tijd in de hele geschiedenis leven. De kans is groot dat je beter eten op je bord hebt dan ze 150 jaar geleden aan de vorstenhoven gewoon waren. Neem even de tijd om te erkennen dat alles goed is in je leven, je relaties, je carrière en je gezondheid. Neem de tijd om te beseffen hoeveel mensen zouden strijden voor de dingen die jij tot op heden alleen voor lief nam.

Vertel iemand van wie je houdt hoe je je voelt

Als we ons slecht voelen, hebben we vaak het gevoel dat we mensen nodig hebben die aardig zijn. In feite is het precies het andersom. Wat we nodig hebben, is aardig zijn voor andere mensen.

Een hoogleraar psychologie ontdekte bij zijn studenten een toename in het geluksgevoel nadat zij allemaal een briefje hadden gestuurd naar een persoon die ze waarderen. Door het delen van die verborgen gevoelens van dankbaarheid, gewoon het schrijven van een e-mail of het vertellen aan een persoon hoe je je voelt, zie je dat de andere persoon wordt geraakt door je gebaar. Dat fleurt je dag op!

Maak een wandeling buiten

Mensen die op kantoor werken zitten per dag gemiddeld acht uur achter hun computer en gemiddeld ook nog eens 3,5 uur voor de televisie. Door al dat zitten en staren, is het geen wonder dat je soms een verstikkend gevoel ervaart.

Onderzoek heeft aangetoond dat gevoelens van depressie verminderen als je naar buiten gaat. Zonlicht helpt ons lichaam vitamine D aanmaken. Daarnaast is ook bewezen dat het gevoel van dichter bij de natuur te staan, een positieve weerslag heeft op ons geluk.

Lachen

Heb je stress? Glimlachen is de makkelijkste manier om het te voorkomen. Diverse studies hebben aangetoond dat zelfs een geforceerde glimlach je hartslag verlaagt, stress vermindert en het geluksgevoel vergroot. Voor een maximaal effect heeft de Universiteit van Kansas geconstateerd dat een zogenaamde Duchenne-glimlach de beste is. Hierbij span je de spieren rondom je ogen aan.

Combineer dit gegeven met het feit dat de glimlach letterlijk besmettelijk is. Als jij glimlacht, is de kans groot dat je ook een glimlach terugkrijgt. Dit heeft vervolgens een positieve feedback op je geest.

Bron: Huffington Post

Ook interessant