Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

5 tips voor een gezond(er) feestje

noten.jpg

Een feestje is super gezellig. Als gast word je vaak heerlijk vertroeteld, meestal ook met veel lekkers. De calorierijke verleidingen liggen dan vaak op de loer. Hoe zorg je dat je geniet en toch gezond blijft eten? Hierbij 5 tips!

  1. Vermijden
    Als de lekkere hapjes voor je neus staan, is het des te lastiger om niet steeds toe te happen. Help jezelf door niet precies bij de kaasjes en chips aan te schuiven.
  2. Socializen
    Is de serveerschotel met toastjes of warme hapjes per ongeluk op jouw tafel blijven staan? Deel ze dan even rond: jij hebt je praatje en je helpt de gastheer of -vrouw.
  3. Kiezen
    Kies voor een stuk taart en wat snackgroente óf sla het stuk taart over en gun jezelf wat toastjes en chips. Als je wat op calorieën wilt besparen, kies je liever schijfjes komkommer, cherrytomaatjes, olijven en worteltjes om te eten. Ook Japanse mix (zonder pinda’s) en zoute sticks bevatten relatief weinig calorieën.
  4. Slim ‘nee’ zeggen
    Sommige mensen willen liever geen “nee” van je horen en schuiven je toch allemaal eten toe. Geef in dat geval een reden waarom je vandaag even niet zo veel wilt eten. “Nee, ik heb al heel veel gegeten vandaag”, of “Nee, ik heb de laatste tijd al heel veel taart gehad, volgende keer weer’ wordt waarschijnlijk wat makkelijker geaccepteerd dan “Nee, dankjewel.”
  5. Speciaal voor kids
    Heb je kinderen? Geef dan het gezonde voorbeeld. Laat je kind zien dat je heus wel mag genieten van lekkers en dat het prima is om jezelf op speciale gelegenheden iets te gunnen. Maar dat is iets anders dan grenzeloos dooreten. Spreek met je kind af dat hij eerst vraagt of hij een snack mag pakken.

Bron: Voedingscentrum

Bekijk ook deze gezonde recepten:

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant