Gezondheid

Slapeloze nachten van zijn gezaag? Vijf tips tegen het snurken

snurkende-man.jpg

Lig jij soms nachten wakker omdat je partner maar niet stopt met snurken? Dat eeuwige gezaag kan voor jullie allebei heel  vervelend zijn. Een beetje snurker kan geluiden produceren van meer dan 80 decibel. Dat is harder dan een stofzuiger! Je kunt natuurlijk in een andere kamer gaan liggen, maar dat lost het probleem alleen maar tijdelijk op. En je snurkende partner is er niet mee geholpen. Onderstaande tips helpen zowel de snurker als degene die ernaast ligt.

Afvallen

Bij overgewicht is het verliezen van een paar kilo niet alleen goed voor iemands gezondheid, het kan er ook voor zorgen dat het snurken minder wordt. Overgewicht wil nogal eens voor weefselschade in de nek zorgen, waardoor de luchtwegen vernauwen. Die extra druk zorgt voor meer vibraties en een toename van het ‘geluidsprobleem’. Zeker als iemand minder of niet snurkte voordat hij of zij zwaarder werd, kan afvallen een oplossing zijn.

Op je zij slapen

Als je op je rug ligt, creëer je extra druk op je keel. Probeer daarom als snurker je slaappositie aan te passen en op je zij te liggen. Als je toch telkens op je rug gaat liggen tijdens het slapen, kun je een T-shirt met een borstzakje aantrekken en in het zakje een tennisbal vastnaaien. Draag het T-shirt bij het slapengaan omgekeerd, zodat de bal tegen je rug aan drukt. Dat ligt zo oncomfortabel dat je vanzelf een andere slaaphouding aanneemt.

Minder alcohol drinken

Alcohol zorgt ervoor dat onze spieren ontspannen, dus ook de spieren in onze keel. Probeer daarom in de vier uur voordat je naar bed gaat geen alcohol meer te drinken en zo minder snel te gaan snurken. Je slaapt er sowieso beter van, want alcohol zorgt voor een verstoord slaappatroon.

Luchtbevochtiger

Het gebruik van een luchtbevochtiger in de slaapkamer kan helpen als het snurken wordt veroorzaakt door een verstopte neus of een allergie. De symptomen verergeren bij droge lucht en dat kan ervoor zorgen dat iemand zwaarder gaat ademen en dus gaat snurken. De ventilatorluchtstroom brengt de bevochtigde lucht in de kamer, waardoor de snurker vrijer en makkelijker ademhaalt en minder nachtelijk lawaai maakt.

Apneu

Wanneer bovenstaande suggesties niet helpen, kan het zijn dat je lijdt aan apneu. Dat is een medische term voor een ademstilstand tijdens de slaap gedurende tenminste tien seconden. De eerste stap bij apneu is altijd naar de huisarts. Die verwijst je meestal door naar een kno-arts. Als de reden van het snurken door deze specialist is vastgesteld, kan hij of zij een behandeling opstellen. Er bestaan gelukkig allerlei manieren om een slaapapneu aan te pakken. Soms is daar wel even onderzoek voor nodig en moet je slaappatroon nauwkeurig worden geregistreerd.

Bronnen | huffingtonpost.com en ademspecialist.nl 
Foto | iStock

Ook interessant om te lezen

Bekijk ook

Vriendinnen Ingrid en Liezet zijn als voorbereiding op Margriet Winter Fair op bezoek geweest bij Romeo. Romeo is trendwatcher, groenstylist en presentator van de video’s van Green Your Day. Tijdens Margriet Winter Fair gaat hij creatieve workshops geven.

Kun je de video niet bekijken? Klik dan hier.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant