Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Déze 5 tips voorkomen een opgeblazen gevoel

tips-tegen-opgeblazen-gevoel.jpg

Een opgeblazen gevoel is geen pretje, maar we hebben er allemaal wel een keer last van. Niets om je voor te schamen. Het kan alleen wel ongemakkelijk en pijnlijk zijn. Maar hoe ontstaat het eigenlijk en beter nog: hoe kom je er vanaf?

Deze vijf tips kunnen een opgeblazen gevoel voorkomen.

Opgeblazen buik

Pas wanneer je de oorzaak hebt gevonden, kun je doelgericht het opgeblazen gevoel aanpakken. Wanneer je een opgeblazen gevoel hebt, zit er meer gas in je verteringsstelsel dan anders. Dat zorgt voor een ongemakkelijk gevoel en kan soms zelfs pijnlijk zijn. Niet iets waar je op zit te wachten dus. We zetten de oorzaken even op een rijtje

  • Bewerkt of voorverpakt eten: Twee van de belangrijkste stoffen die een opgeblazen gevoel veroorzaken, zijn zout en suiker. En hoe handig een kant-en-klaar maaltijd af en toe ook is: veel bewerkt en voorverpakt voedsel zit vol met die stoffen. Je kunt dus beter met verse ingrediënten koken.
  • Te snel eten: Als je te snel eet kauw je te weinig, waardoor het voedsel niet goed verteerd kan worden. Daarnaast adem je op die manier teveel lucht in, wat ook zorgt voor een opgeblazen gevoel. Neem daarom de tijd voor het eten van je maaltijd en probeer ervan te genieten. 
  • Verkeerde voedselcombinaties: Denk daarbij aan het klassieke Hollandse trio: aardappelen, vlees en groenten. Die combinatie is namelijk lastig verteerbaar. Het is vooral de mix van eiwitten en koolhydraten die voor problemen zorgt. Je kunt beter gaan voor een combinatie van koolhydraten en groenten of eiwitten (vis, vlees/ vleesvervangers, groenten).
  • Fruit na de maaltijd: Fruit kan ervoor zorgen dat je vertering in de war raakt als je het kort voor of na langzame koolhydraten eet, zoals bruine rijst of volkorenbrood. Wacht daarom even een uur voordat je fruit eet na de maaltijd.
  • Teveel frisdrank: Koolzuurhoudende dranken stimuleren gasvorming in je darmen en dat zorgt ook voor winderigheid. Water (met een smaakje) is echt nog de beste optie.

Lees ook: 8 manieren om een opgeblazen gevoel tegen te gaan

‘Plotseling en onverwachts’

Volgens voedingsdeskundige Sarah Brewer kan ‘een opgeblazen gevoel ook toenemen rond de menstruatie’. “Daar komt nog bij dat vrouwen vaker een opgeblazen gevoel hebben dan mannen. Een paar kleine aanpassingen aan je dagelijkse eetpatroon en genoeg beweging kan soms al genoeg zijn. Ernstige buikpijn is een grotere zorg. Als de pijn plotseling en onverwachts op komt zetten, is het belangrijk om het serieus te nemen – zeker als de pijn zich op een specifieke plek bevindt”, laat de deskundige weten.

Lees ook: Opgeblazen gevoel: dit zijn veelvoorkomende oorzaken én de oplossingen

Maagproblemen of PDS

Heb je regelmatig last van een opgeblazen gevoel en is het echt pijnlijk, dan is het verstandig om naar de dokter of een diëtist te gaan om uit te sluiten dat er iets ernstigers aan de hand is. Lactose-intolerantie is vaak de boosdoener, maar ook gluten of fructose kunnen de veroorzaker zijn. Of je hebt een verminderde productie van maagzuur en enzymen, gal of alvleeskliersap, wat veroorzaakt kan worden door stress. Ook het Prikkelbare Darm Syndroom kan eruit naar voren komen.

Bron I Womenshealth
Beeld | Getty Images

Ook interessant