Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

5 tips om langer een vol gevoel te houden

langer-vol-gevoel-houden.png

Ken je dat? Je hebt reusachtige trek, maar het is nog lang geen tijd voor de volgende maaltijd. Dat is te voorkomen met een paar slimme trucs, waardoor je langer een vol gevoel houdt en geen zin krijgt in foute tussendoortjes. 

Kijk eerst eens goed wat je eet. Het is belangrijk dat je een goede balans van koolhydraten, vezels, eiwitten en gezonde vetten op je bord hebt liggen, want dat zorgt dat je maag uren tevreden is. Heb je meer hulp nodig om langer een vol gevoel te houden en minder snel te grijpen naar de verkeerde snacks, dan helpen deze vijf tips!

Drink water

Mensen maken vaak de fout te denken dat ze honger hebben, terwijl ze eigenlijk dorst hebben. Drink daarom een glas water om te checken of je echt zin hebt in voedsel. Bovendien vult water direct je maag, waardoor je het weer even volhoudt tot het volgende eetmoment. Drink ook tijdens de maaltijd water om overbodige calorieën te vermijden.

Chiazaden

Voeg chiazaadjes toe aan je maaltijden. Ze zijn klein, bevatten weinig calorieën (slechts 69 per eetlepel), maar zitten vol vezels en eiwitten. Als je chiazaadjes mengt met bijvoorbeeld (soja)melk, zetten ze ook nog uit, waardoor je minder snel trekt krijgt in de volgende maaltijd. De zaadjes zijn ook lekker door de yoghurt, smoothie of gebakken producten. Omdat ze zo klein zijn en geen uitgesproken smaak hebben, zijn ze gemakkelijk te verwerken.

Eet langzamer

Eet langzamer. Het helpt je meer te genieten van je eten, waardoor je ook sneller een vol gevoel krijgt. Bovendien ben je je dan ook meer bewust van wat je eet en wat je op je bord hebt liggen.

Pittige kruiden toevoegen

Je geniet meer van eten dat vol van smaak is dan van een flauwe maaltijd. Ga dus flink los met kruiden, vooral de pittige varianten. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die cayennepeper aan hun tomatensoep toevoegen 60 calorieën minder eten.  Daarnaast onderdrukken specerijen de eetlust en versnellen ze de stofwisseling.

Kop thee

Een kop thee kan net als water helpen je eetlust te temmen, maar dat geldt niet voor alle soorten. Groene thee bevat de stof phytonutrient, die zorgt dat je sneller verzadigd bent, muntthee stuurt het signaal naar de hersenen dat je klaar bent met eten.

Ook interessant