Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

5 survivaltips voor de Avondvierdaagse

wandelen.jpg

Hij komt er weer aan: de Avondvierdaagse! Gezellig én gezond vijf, tien of vijftien kilometer wandelen met kind of kleinkind. Met deze vijf tips komen jullie fris aan bij de finish.  

1. Zorg dat je maag van tevoren goed is gevuld

De Avondvierdaagse begint vaak al om zes uur ’s avonds, dus het is wel zo prettig als je voor die tijd iets gezonds op tafel kunt toveren. Hier vind je snelle en gezonde recepten.

2. Geef gewoon groente en fruit mee

Een snoepje onderweg moet kunnen, maar overdrijf het niet. Kies liever voor wat frisse schijfjes komkommer, mandarijnpartjes, worteltjes, stukjes appel of druiven… Vroeger kregen alle kinderen dat mee tijdens de Avondvierdaagse! Deze gezonde snacks geven nieuwe energie en zijn nog lekker ook.

3. Geef eventueel een boterham of krentenbol mee

Voor de échte trek kun je een belegde boterham of krentenbol meegeven. Dat is veel beter dan een energiereep of een pakje koekjes, omdat daar relatief veel calorieën en meestal weinig goede voedingsstoffen inzitten, al ziet de verpakking er nog zo ‘gezond’ uit. Maar bedenk ook dat het niet per se nodig is om tijdens het wandelen te eten, zeker niet als je gewoon ’s avonds hebt gegeten.

4. Les de dorst met water

Neem tijdens het wandelen voldoende water mee, bijvoorbeeld een flesje waar een halve liter in kan.

5. Goede schoenen & sokken

Goede schoenen zijn belangrijk om blaren te voorkomen. Zorg dat je schoenen goed passen en dat je ze hebt ingelopen voor je aan een flinke wandeling begint. Als je een grote wandeling gaat maken, kun je beter kiezen voor speciale wandelsokken. Eventueel kun je ook inlegzooltjes gebruiken. Voel je toch een blaar opkomen? Plak er dan meteen een speciale blarenpleister op. Deze pleisters voelen als een tweede huid en beschermen het gevoelige stukje huid.

Wanneer is de Avondvierdaagse?

De avondvierdaagse is de komende weken op veel verschillende steden en dorpen te vinden. Bekijk hier de Agenda >

Lees ook >

Blaren: hoe voorkom je ze?

Meer calorieën verbranden met wandelen?

Ook interessant