Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

In 5 stappen van je rookverslaving af!

stoppen_met_roken.png

Ben je van plan om te stoppen met roken? De website Leef.nl heeft een stappenplan gemaakt waarmee je snel van je rookverslaving af kunt zijn. 

Stap 1: Waarom ga ik stoppen met roken en hoe?

Overweeg je om te stoppen met roken? Dan kan een goede voorbereiding het verschil maken tussen wel of niet voorgoed stoppen. Een van de belangrijkste stappen is jezelf afvragen waarom je wilt stoppen met roken. Is dit om een betere conditie te krijgen? Omdat er een kindje op komst is? Of wil je stoppen om financiële redenen?  Pas wanneer je al deze vragen kunt beantwoorden, maak je het stoppen met roken voor jezelf een stuk makkelijker. Je weet nu namelijk precies waarom je het doet (en waarom je het vol wilt houden!). 

Naast de redenen om te stoppen met roken is het ook belangrijk om te bepalen hoe je het gaat doen. Er zijn verschillende mogelijkheden:

– Stoppen met behulp van de GGD of de huisarts
– Rustig afbouwen en daarna pas echt stoppen
– Nicotinevervangers gebruiken (of juist niet)

Het van tevoren nemen van dergelijke beslissingen besparen je een hoop frustratie als je eenmaal gestopt bent.

Stap 2: Kies een stopdag

Om te voorkomen dat je het daadwerkelijke stoppen met roken blijft uitstellen, is het verstandig om een stopdag te kiezen. Is de stopdag eenmaal aangebroken?

– Gooi alle sigaretten in huis, de auto en je tas weg
– Ruim de asbakken op
– Maak een lijstje waarop je opschrijft waarom je wil stoppen met roken (stap 1)

TIP: Maak een lijstje waarop je schrijft waarom je wilde stoppen. Lees dit briefje door zodra je trek krijgt in een sigaret.

Stap 3: Bedenk alternatieven 

Bepaal voor jezelf welke rookmomenten je het meest gaat missen. Is dit ’s ochtends bij de koffie? Of na het avondeten? Als je deze momenten voor jezelf bepaald hebt, kun je alternatieven bedenken om op dat moment te doen. Ben je bijvoorbeeld gewend om na het eten te roken? Kies er dan voor om een rondje te gaan hardlopen. Of kies voor een stuk fruit als gezond alternatief.

Stap 4: Houd het stoppen lichamelijk én geestelijk vol

Nicotine is de verslavende stof in een sigaret. Al twee dagen nadat je stopt met roken is deze stof uit je lichaam. Omdat je geen nicotine binnenkrijgt, raakt je lichaam ontregeld. Je kunt hier prikkelbaar van worden. Maar ook hoofdpijn en obstipatie komen voor. Dit is erg vervelend, maar houd het stoppen vol door afleiding te zoeken en bedenk dat deze verschijnselen slechts tijdelijk zijn. De eerste twee weken na het stoppen met roken zijn het zwaarst.

Je kunt er voor kiezen om tijdens uw stoppoging nicotinevervangers te gebruiken. Dit zijn speciale producten zoals kauwgums, pleisters, tabletjes of inhalatoren die een bepaalde hoeveelheid nicotine afgeven. Dit zorgt ervoor dat je minder last hebt van ontwenningsverschijnselen zoals hoesten, kortademigheid en duizeligheid. Nicotinevervangers laten het lichaam geleidelijk wennen aan je nieuwe leefpatroon, omdat de hoeveelheid nicotine die in je bloed terechtkomt, langzaam wordt afgebouwd.

Stap 5: Geef jezelf een beloning  

Houd je het vol om niet te roken? Beloon jezelf dan eens met een mooie bos bloemen, uw favoriete badschuim of een avondje uit. Jezelf belonen kan echt helpen.

Zijn deze tips niet genoeg om het stoppen met roken vol te houden? Dan is het mogelijk om een afspraak te maken met je huisarts of advies te vragen bij een specialist van Leef.nl. Deskundige begeleiding kan bij het geestelijke deel van de verslaving sterk bijdragen om het stoppen vol te houden. Wist je bijvoorbeeld dat er naast nicotinevervangers ook medicijnen bestaan die kunnen helpen om te stoppen met roken?

Bron: Leef.nl

Ook interessant