Gezondheid

5 fabels over slapen

fabels-over-slapen.png

Er bestaan veel wijsheden van grootmoeders over slaap. Zo zouden dikke warme dekens helpen om sneller in slaap te komen. En van oudere mensen wordt gezegd dat ze minder slaap nodig hebben. Maar klopt dat allemaal wel?

Fabel 1: slaap kun je inhalen

Het is verleidelijk om in het weekend laat naar bed te gaan. Dit slaaptekort haal je later wel in door extra lang te slapen. Onderzoek heeft echter aangetoond dat mensen van nature slechts eenderde van de ‘gemiste uren’ kunnen inhalen. Het best is daarom de hele week een regelmatig slaapritme aan te houden. Hierdoor val je ook sneller in slaap.

Fabel 2: zware warme dekens zorgen ervoor dat je snel in slaap valt

Je lichaamstemperatuur speelt een belangrijke rol bij het regelen van slaap. Om te kunnen slapen, moet je lichaamstemperatuur dalen.  Om te voorkomen dat je het te warm krijgt, is het raadzaam je dekbed te verruilen voor lakens en dekens. Je kunt dan naar behoefte variëren met warmtelagen. Zorg ook dat het in je slaapkamer ongeveer 16 à 18 graden is. In een warmere kamer duurt het langer voor je lichaamstemperatuur daalt en kun je moeite hebben met inslapen.

Fabel 3: sporten voor het slapen bevordert de nachtrust

Regelmatig bewegen bevordert de slaapkwaliteit en het gemak waarmee je in slaap komt. Maar zorg er wel voor dat er minstens drie uur tussen je work-out en bedtijd zit. Een koeler lichaam valt eenvoudiger in slaap. Beweging zorgt voor een stijging van de lichaamstemperatuur en het duurt zes uur voor het lichaam weer naar zijn normale temperatuur is teruggekeerd.

Fabel 4: oudere mensen hebben minder slaap nodig

Het lijkt of oudere mensen toe kunnen met minder slaap. Ze worden immers zo vroeg wakker uit zichzelf. Maar ze hebben dezelfde hoeveelheid slaap nodig als jongeren – zo’n zeven tot negen uur per dag. Het is hun slaappatroon dat verandert. Gedurende de dag slapen ze meer door korte dutjes.

Fabel 5: seks houdt je alleen maar langer wakker

In feite zorgt seks ervoor dat je lichaam endorfine aanmaakt. Deze neurotransmitter brengt een gevoel van rust, kalmte, geluk en zaligheid met zich mee. Actie tussen de lakens vermindert stress, waardoor je dus juist sneller in slaap valt.

Bron: Dokterdokter

Ook interessant