Gezondheid

5 goede voornemens voor 50-plussers

tevreden-vrouw.jpg

De tijd om goede voornemens te maken is weer aangebroken. Het Voedingscentrum komt met vijf ideeën voor 50-plussers om gezonder te eten. Iets voor jou?

Een tip bij het maken van goede voornemens in het algemeen: kiezen voor één concrete stap is makkelijker vol te houden dan je leven omgooien met een aantal ingrijpende voornemens tegelijk. Houd het klein, dat vergroot de kans op slagen. Dus zeg bijvoorbeeld: “Ik vervang elke dag een glas frisdrank door thee.” Dat is concreter dan: “Vanaf nu ga ik  gezond eten en drinken.” Als dat eerste kleine stapje je geen moeite meer kost, kun je door naar een volgende concrete stap. Uiteindelijk zul je zo alsnog het grote doel, gezonder eten en drinken, bereiken.

Idee 1: ik ga iets minder aardappels, pasta en brood eten

Een gevolg van ouder worden is dat spieren afnemen in omvang. En spieren verbruiken meer energie dan vetweefsel. Omdat de spiermassa afneemt, heb je dus na de vijftig minder energie nodig. En daarom ook wat minder eten. Kleine veranderingen kunnen je helpen op hetzelfde gewicht te blijven. Zo’n kleine verandering is bijvoorbeeld om net iets minder producten met koolhydraten te kiezen, zoals een boterham minder bij de lunch en bij het avondeten een halve tot hele opscheplepel pasta minder of een aardappel minder. Groente en fruit kun je natuurlijk nog steeds volop eten.

Idee 2: ik drink vooral water, thee en koffie

Vooral kiezen voor water en koffie en thee zonder suiker betekent snelle gezondheidswinst. In een glas sap of frisdrank zitten al gauw zeven suikerklontjes. Het drinken van sap en frisdrank met suiker is gelinkt aan een grotere kans op diabetes type 2 en aan overgewicht. Bedenk daarnaast dat ook in alcohol veel calorieën bevat.

Idee 3: ik ga thuis minder snoepen

Een gebakje of koek bij de koffie, toastjes met Franse kaas tussendoor, chips of zoutjes bij de film, enzovoorts, enzovoorts. Het levert veel op voor je gezondheid om snoep en zoute snacks vaker te vervangen door snackgroente, fruit of volkorenbrood. Begin bijvoorbeeld met één goed voornemen, zoals: “Als ik zin heb in iets lekkers als ik thuis een film ga kijken, maak ik een schotel met groente- of fruitsnacks.” Of: “Als ik zin heb in iets tussendoor, neem ik een volkorenboterham.”

Idee 4 (voor opa en oma’s): ik ga vaker koken met mijn kleinkinderen

Kinderen die nu leren koken, kunnen later zelf makkelijker een gezonde maaltijd op tafel zetten.Samen koken is gezellig en daarnaast is het een leuke manier om bewust met eten bezig te zijn. Hier vind je volop geschikte recepten.

Idee 5: ik ga vitamine D slikken

Dit voornemen is heel concreet en simpel uit te voeren. Vrouwen boven de vijftig en mannen boven de zeventig worden door allerlei deskundigen en door het Voedingscentrum geadviseerd om extra vitamine D te slikken. Maar nog niet iedereen weet dit en doet dit. Bij een tekort aan vitamine D kun je last krijgen van zwakke spieren, pijnlijke botten, moeite met opstaan en loop je het risico dat je botten gemakkelijker breken. Door de zwakkere spieren en de last van je botten wordt ook de kans op vallen groter.

schema

 

 

 

 

 

Je kunt druppels, capsules of tabletten vitamine D kopen bij de apotheek of drogist. Meestal staat op het etiket vitamine D3, en soms D2. Goedkopere huismerken zijn even goed als de duurdere merken. De hoeveelheid microgram vitamine D staat op het etiket.

Bron: Voedingscentrum

Wat zijn jouw goede voornemens?

BewarenBewaren

Ook interessant