Gezondheid

5 gezonde vragen aan sportexpert Marije de Vries

marije-de-vries.png

In de rubriek ‘5 gezonde vragen aan…’ vragen we onbekende en bekende personen naar hun (gezonde) leefstijl. Deze week vragen we sportexpert Marije de Vries van Fitter Nederland hoe vaak je het beste kunt sporten, wat beter is: conditie- of krachttraining en wat je kunt doen als je geen zin hebt om te sporten. 

Als je wilt afvallen, wat is dan beter: conditietraining of krachttraining?

“Absoluut krachttraining! Krachttraining zorgt ervoor dat je meer vet verbrandt. Spieren gebruiken veel meer calorieën dan vetweefsel, zelfs tijdens je slaap. Dus hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt. Krachttraining is daarom hét middel als je wilt afvallen. Mensen die alles kunnen eten en geen gram aankomen, hebben een hoge 24-uursverbranding: zelfs als ze in bed liggen of op de bank hangen, gebruikt hun lijf meer energie. Als je deze snelle verbranding niet van Moeder Natuur hebt meegekregen, kun je die creëren door meer spieren te kweken. Hoe meer spieren je hebt, hoe hoger je non-stopverbranding.”

Hoe vaak moet je per week sporten voor het beste resultaat?

“Dat is per persoon verschillend, afhankelijk van je doel en ook van je (gezins-)leven en werk. Om je toch houvast te bieden heb ik, voor mijn boek Fitnessbijbel voor vrouwen, de ideale beweegweek ontwikkeld. Een trainingsprogramma die voor alle doelen een goede basis vormt, maar ook de noodzakelijke trainingsvormen bevat om je lichaam en geest optimaal in vorm te houden.

De ideale beweegweek bevat de volgende vier elementen:

  1. Eén keer per week een intensieve cardiotraining van 30 tot 60 minuten. Denk aan Bodyattack, spinning/RPM, Steps, Bodycombat/bokstraining, danslessen zoals Zumba, Bootcamp, hardlopen en zwemmen.
  2. Eén keer per week 30 tot 60 minuten krachttraining. Denk aan Bodypump, ClubJoy Power en fitness. Maar ook Bodybalance, yoga en pilates vallen hieronder.
  3. Elke dag minimaal 30 minuten matig intensief bewegen. Een uur is beter! Denk aan fietsen naar je werk, wandelen met de hond, tuinieren, schoonmaken.
  4. Elke dag minstens 10 minuten fysieke ontspanning. Dat wil zeggen: een lichamelijk activiteit die je leuk vindt. Dit kan yoga zijn, of iets wat in de categorie matig intensief bewegen valt, zoals fietsen, dansen of wandelen. Je ontspant terwijl je je inspant, daar gaat het om. Met deze activiteit maak jij de ideale beweegweek compleet.”

Wat is jouw ultieme tip aan mensen die geen zin hebben om te sporten?

“Zorg dat de basis goed is.

  1. Plan je sportafspraken op dagen en momenten dat het haalbaar voor je is. Als zaterdagochtend prettiger is, waarom ga je dan stressen op de maandagavond?
  2. Zorg voor een vast sportpatroon!
  3. Maak een minimale (haalbare) planning. Spreek met jezelf bijvoorbeeld af in ieder geval twee keer in de week te gaan. Dan kan een extraatje altijd nog.
  4. Tot slot: gaan!!! Niet bij nadenken en ook niet gaan onderhandelen met jezelf. Zodra je gaat onderhandelen, gaat het mis.”

Hoe kun je het jojo-effect beperken of voorkomen?

“Begrijpen dat afvallen geen besluit is, maar een proces. Diëten hoort daar niet in thuis. In de zestien jaar dat ik dit werk doe, heb ik nog nooit meegemaakt dat iemand succesvol, zonder jojo-effect, heeft gedieet. Dat bestaat niet. Maar… je hebt hulp nodig bij dit proces. Blijvend afvallen is een kunst op zich. Daarom heb ik mijn boek Fitnessbijbel voor vrouwen geschreven. Het is een zeswekenstappenplan (metamorfose) die vrouwen helpt stap voor stap gezonde gewoontes aan te leren. Jojoën is verleden tijd!”

Wat doe jij om gezond en fit te blijven?

“Geen gekke dingen eigenlijk. Ik beperk mijn suikerinname tot het minimum, ik sport, maar rust ook zeker goed uit. In het weekend drink ik een lekker wijntje en laat ik de touwtjes een beetje vieren. Mijn tip is om je lichaam niet in de war te brengen met challenges, (sport)diëten, clisma’s en sapkuren. Suiker beperken en elke dag iets aan beweging doen, goed slapen en van jezelf houden vormen de basis. Daar geloof ik in.”

Meer over Marije de Vries
In 2013 richtte Marije het bedrijf Fitter Nederland op met als doel: héél Nederland fitter maken. Fitter Nederland richt zich op consumenten, het bedrijfsleven, onderwijs en sportclubs. Daarnaast schreef Marije het boek Fitnessbijbel voor vrouwen. In het boek (met bijbehorend platform) word je stap voor stap begeleid naar een gezondere levensstijl.

Ook interessant