Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

5 gezonde vragen aan Pascalle Bonnier

pascalle.png

In de rubriek ‘5 gezonde vragen aan…’ vragen we (on)bekende mensen naar hun leefstijl. Deze week geeft Pascalle Bonnier, samen met Mathijs Kok auteur van het onlangs uitgekomen boek Havermoutje, uitleg over het eten en bereiden van havermout.

Jullie boek Havermoutje is net gelanceerd. Waarom specifiek de focus op havermout?

“Havermout is mij met de paplepel ingegoten. Op de eerste date met Mathijs Kok, mijn vriend met wie ik dit boek heb geschreven, spraken we af dat we een havermoutontbijtje zouden eten. Dat liep uit op een wedstrijd waarin we elkaar elke ochtend wilden verrassen met het ontbijt, dat altijd uit havermout bestond met nog iets anders. Wat ik heb met havermout is dat ik geïnspireerd raak om met zoiets simpels als havermout heel verrassende dingen te maken. Ik wil bewijzen dat je geen dure en moeilijke ingrediënten of producten uit Verweggistan nodig hebt om iets heerlijks en speciaals op tafel te zetten.”

Havermout is gezond, dat hoor je overal, maar wat zijn precies de gezonde voordelen van havermout?

“Havermout is gezond om verschillende redenen. Een belangrijke reden waarom havermout gezonder is dan de meeste granen is vanwege het zetmeel dat havermout bevat. Haverzetmeel verteert langzaam en in zijn totaliteit. Haver geeft daarom een geleidelijk afgifte van glucose aan het bloed, het stabiliseert de bloedsuikerspiegel. Daardoor heb je een langdurig verzadigd gevoel waardoor gewichtsbeheersing eenvoudiger wordt. Ik kan nog veel meer vertellen. Bijvoorbeeld dat de voedingsvezels van havermout zorgen voor een langzamere en betere vertering van het voedsel in de maag, daarnaast spelen de voedingsvezels in de dikke darm een belangrijke rol in het stabiliseren van de samenstelling van de microflora. Deze microflora is essentieel bij de voedselvertering en voor een goede werking van het immuunsysteem. In ons boek gaan we overal nog uitgebreider op in.”

Welke havermout moeten we kiezen?

“Havermout is een haverkorrel, gesneden in stukjes en dan geplet of gewalst. Er zijn geen verschillende soorten havermout, behalve dan biologisch of niet-biologisch. Je heb wel verschillende soorten afwerking en daar zit het verschil in. In bijvoorbeeld haverzemelen zitten per 100 gram veel meer gezonde stoffen dan in havermout, -meel of -vlokken. Welke je moet kiezen hangt af van de hoeveelheid tijd die je hebt (om het klaar te maken) en welke je het lekkerst vindt smaken. Het verschil tussen vlokken, mout of bijvoorbeeld meel (Brinta) is minimaal dus dat maakt absoluut niet uit.”

Op welke manier kun je havermout het beste klaarmaken en eten?

“Het beste kun je je eigen smaak hierin ontwikkelen. Mijn vriend Mathijs en ik koken allebei ’s elke ochtend havermout, maar wel op ons eigen manier. Ik maak het vaak met 100 ml water, 100 ml plantaardige melk en 40 g havermout. Dit laat ik ongeveer 10 minuten zachtjes koken samen met een paar lekkere vruchten of bessen.”

Met havermout kun je veel verschillende recepten maken, welk havermoutrecept vind jij het verrassendst?

“Het verrassendst vond ik dat we van honderd procent havermeel stroopwafels hebben gemaakt. Die waren echt superlekker! Ook de havermoutburger is een verrassend recept. Wij eten de burger vaak bij ons avondeten, je kunt met het recept eindeloos variëren. Je raakt er daardoor nooit op uitgekeken.”

Over Pascalle Bonnier
havermoutje2
Pascalle heeft al van jongs af aan een grote liefde voor havermout. Samen met haar vriend Mathijs Kok experimenteerde ze erop los. Toen steeds meer familieleden, vrienden en collega’s om tips en recepten vroegen, besloten ze samen om onder de naam @havermoutje op Instagram dagelijks een nieuw recept online te zetten met haver als basisingrediënt. Ook op hun blog vind je veel van de recepten en tips terug. Met het boek Havermoutje hopen ze anderen te inspireren om volop te gaan experimenten en te variëren met havermout.

 

Ook interessant