Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

5 gezonde vragen aan Mama Vitaal

gzvv.png

In de rubriek ‘5 gezonde vragen aan…’ vragen we bekende en onbekende mensen naar hun leefstijl. Deze week geven Michelle en Machteld van Mama Vitaal antwoord op vijf vragen.

Wat verstaan jullie onder vitaliteit?

‘Fluitend de dag door’
“Vitaliteit is een begrip waarmee je aangeeft of en in welke mate je genoeg energie en (veer)kracht hebt om met dagelijkse activiteiten en gebeurtenissen om te gaan. Dat heb je als je lichamelijk en emotioneel in balans bent. Wij van Mama Vitaal geloven dat zelfs de kleinste veranderingen op het gebied van vitaliteit (namelijk beweging, ontspanning, voeding en mindset) ervoor kunnen zorgen dat je lekker in je vel zit.”

Als moeder wil je graag gezond eten. Hoe krijg je je gezin mee?

‘Wees het voorbeeld’
Begin vroeg met je kinderen verantwoorde voedingsgewoonten aan te leren. Zoals geen of weinig suiker eten, voldoende water drinken, onbewerkt en vers eten bereiden. Geef zelf het goede voorbeeld en leg uit wat je doet en waarom. Wij liggen wel eens dubbel van het lachen als onze dochter vraagt of ik het etiket van de frambozenvla wil voorlezen in de supermarkt en er 0% frambozen in blijkt te zitten. ‘Hè,’ zegt ze dan verontwaardigd, ‘waarom heet het dan frambozenvla?’ Maak met je gezin een eetweekplanning, waarbij de kinderen actief kunnen meedenken over wat er op het menu staat. Maak duidelijke afspraken over eten en houd bijvoorbeeld de 80-20% verhouding aan. Hiermee is naast een goed eetpatroon ook nog ruimte voor iets anders, zoals een ijsje tussendoor. Of bak samen eens koekjes.”

Hebben jullie leuke tips om met je gezin lekker te bewegen?

‘Samen sporten is leuk’
“Bewegen is gezond en nog veel leuker als je dat samen doet. Op een actieve manier breng je samen tijd met elkaar door. Je geeft je kinderen het goede voorbeeld, namelijk dat bewegen erbij hoort, en al snel doen ze je na. Aanmoedigen, complimenten geven en natuurlijk die high five! zorgen dat je kind meer vertrouwen krijgt en trots is op zichzelf. Ga eens op avontuur in het bos en maak een mooie wandeling. Laat je kind naast je fietsen als je je rondje jogt. Ook als het regent is er genoeg te doen in huis. Zet een parcours uit in de woonkamer of ga bokkiespringen.”

Wat is een ultieme ontspanningstip die jullie willen delen met alle moeders?

‘Me-time is oké’
Ten eerste: voel je niet schuldig als je een avondje me-time plant. Want als jij je weer eventjes kunt opladen profiteert iedereen daarvan. Bijvoorbeeld als je een nacht wilt doorslapen en daarvoor eens zelf uit logeren gaat, of met vriendinnen een weekendje weg. Als dat onmogelijk is, kun je ook in de kleine momenten je ontspanning vinden. Muziek luisteren, ademhalingsoefeningen doen, meditatie of yoga, een lekker warm, geurend bad. Jezelf in tien minuutjes opladen kan ook . Ga dan (eventueel samen met je kind) comfortabel zitten of liggen en ga met je aandacht langs je lijf. Voel hoe je zit of ligt, waar je lichaam de grond raakt, span vervolgens een aantal keren alle spieren in je lijf aan. Je billen en kaken op elkaar, maak vuisten van je handen en laat onder uitademen alles weer los. Focus op overgebleven spierspanning en laat ook dit bewust los.”

Wat raad je aan bij een stressvolle periode?

‘Zorg voor jezelf’
“Ten eerste, blijf goed voor jezelf zorgen. Kies wel voor makkelijk, maar niet voor ongezond. Een goede voorbereiding is het halve werk: zet ‘s avonds alvast je ontbijt klaar of maak eens grotere maaltijdporties die je kunt invriezen. Goede voeding en op tijd naar bed zijn de beste energiebronnen in tijden van stress. Kijk nog eens kritisch naar je agenda en schrap de afspraken die nu geen prioriteit hebben en die je op een ander moment ook kunt doen. En vooral – Keep your cool! Schiet niet direct uit je slof, als het even niet loopt zoals jij dat wilt, maar tel tot 20!”

Over Mama Vitaal
Mama Vitaal is een initiatief van actieve moeders die net als jij het beste willen voor hun gezin. Zij geloven dat een goede combinatie van beweging, voeding, mindset en ontspanning een positieve bijdrage leveren op jou en je gezin.

Ook interessant