Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

5 gezonde vragen aan hormoondeskundige Ralph Moorman

5-gezonde-vragen.png

In de nieuwe rubriek ‘5 gezonde vragen aan…’ vragen we onbekende en bekende personen naar hun (gezonde) leefstijl. Deze week vragen we gezondheidscoach en hormoondeskundige Ralph Moorman hoe je je hormonale systeem in balans kunt brengen, of sporten invloed heeft op hormoonbalans en hoe je lovehandles kunt voorkomen.

Hoe kunnen vrouwen in de overgang hun hormonale systeem in balans brengen?

“In de overgangsjaren kunnen er allerlei klachten ontstaan door hormonale veranderingen. Levensstijl heeft invloed op de hormonale balans tussen de geslachtshormonen. Tijdens de overgangsjaren is het daarom extra belangrijk om stress te reduceren en op de voeding te letten. Een belangrijke factor om rekening mee te houden als het om voeding gaat, is het beperken van suikers en witmelen die de bloedsuikerspiegel verstoren. Een te hoog gehalte van insuline in ons bloed kan namelijk een verstorende invloed op onze geslachtshormonen hebben.

Daarnaast is een goede darmwerking van belang. Voedselintoleranties of -sensitiviteit kunnen de darmwerking verstoren. Steeds meer vrouwen komen erachter dat tarwegluten uit bijvoorbeeld brood, en lactose en caseïne uit zuivelproducten de klachten kunnen verergeren. Er zitten ook fyto-oestrogenen in voeding (zoals in soja) die de hormoonschommelingen kunnen temperen. De voeding die deze stofjes rijkelijk bevat, hebben echter ook nadelen en voor een beetje effect moet er zeer veel van gegeten worden. Vandaar dat supplementen met fyto-oestrogenen voor sommige vrouwen een uitkomst kunnen zijn. Besef echter wel dat dit eigenlijk symptoombestrijders zijn.”

Wat is de beste manier van sporten voor je figuur én je hormonen?

“Als je gaat sporten zijn er twee dingen belangrijk voor je figuur. Je sport om calorieën te verbranden en om spiergroei op de gewenste plaatsen te stimuleren. Om meer calorieën te verbranden is de beste methode het winnen van kilo’s spiermassa. Spieren verbruiken namelijk de hele dag door energie. Twee à drie keer per week een sessie van 45 minuten krachttraining, waarbij de grote spiergroepen benen, rug en borst getraind worden, is een prima basis. Zorg wel dat je zwaar genoeg traint en de trainingsprikkel af en toe verandert. Naast spiermassawinst is ook intensieve intervaltraining een manier om wat extra calorieën te verbranden. Dit is efficienter dan lange wandelsessies op de loopband, omdat er een afterburn ontstaat na een intensieve training met hoge hartslag. Afterburn betekent dat de verbranding nog vele uren na de training verhoogd blijft.”

Lovehandles, die vetrandjes boven de heupen, hoe kun je die voorkomen?

“Om het totale vetpercentage te verlagen, is het belangrijk minder calorieën te eten dan dat je verbrandt. Maar als het gaat om de plaatsen waar vetten zich opslaan, zijn onze hormonen van invloed. De vetrandjes boven de heupen zijn erg gevoelig voor het hormoon insuline. Als je heel veel suiker eet, wordt vet vaak op deze plek opgeslagen. Verminder dus de inname van suikers en witmelen als je hier last van hebt.”

Wat is de invloed van sporten op onze hormoonbalans?

“Tijdens een training zijn we in een afbraakfase waarin het stresshormoon cortisol wordt aangemaakt. Cortisol zorgt ervoor dat de bloedsuiker op peil blijft. Tijdens de training worden spieren een beetje afgebroken. Als reactie hierop wordt de afgebroken spiermassa na de training hersteld en na de juiste training en hersteltijd komt er zelfs meer spier voor terug. Om te herstellen worden testosteron en groeihormoon aangemaakt. Het is dus zeer belangrijk dat de afbraak en opbouw in balans zijn. De trainingen moeten niet te lang duren en het herstel niet te kort. Drie keer in de week een uur trainen met minstens een dag rust ertussen is optimaal.”

Wat is jouw ultieme lekker-in-je-vel-tip?

“Doe vooral dingen waar je energie van krijgt!”

Meer over Ralph Moorman
Ralph Moorman heeft vele titels; fitness en lifestyle coach, gezondheidscoach, levensmiddelenadviseur. Daarnaast is hij auteur van verschillende boeken, waaronder De Hormoonfactor. Maar waar hij nog wel het bekendst van is, is zijn hormoonfactor-programma. Met dit programma zorg je ervoor dat je hormonen beter in balans komen waardoor je je gezonder en energieker zult voelen.

Ook interessant