Gezondheid

5 gezonde vragen aan Femke Heemskerk

gezonde-vragen-femke-heemskerk.png

In de rubriek ‘5 gezonde vragen aan…’ vragen we onbekende en bekende personen naar hun (gezonde) leefstijl. Deze week vragen we zwemster Femke Heemskerk wat de voordelen van zwemmen zijn, op welk tijdstip je het best kunt sporten en hoe belangrijk begeleiding bij het sporten is. 

1. Als topsportster is het belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen. Wat zijn jouw belangrijkste tips om je lichaam in goede conditie te houden?

“Eén tip: zoek balans. Eigenlijk is het heel overzichtelijk: regelmatig bewegen, bewust eten en voldoende slaap zijn de drie voorwaarden voor een goede conditie. Eigenlijk wil je elke dag je lichaam even activeren. Dat kan door te sporten, maar ook door (stevig) naar je werk te fietsen of de trap te nemen in plaats van de lift. Hoe meer je beweegt, hoe meer energie je verbrandt. Zo simpel werkt het lichaam en hierop pas je je voeding aan. Wat je lichaam verbrandt, moet je weer precies aanvullen, maar dat geldt natuurlijk ook andersom. Het draait om de balans. Als je wilt weten of je de juiste balans te pakken hebt, houd dan eens een voedingsdagboekje bij. Want meten is weten!”

2. Welke voeding is geschikt als je veel sport, en moet je juist voor of na het sporten eten?

“Veel topsporters gebruiken extra supplementen, maar je zult versteld staan hoeveel je met ‘normale voeding’ kunt bereiken. Het is belangrijk om voor én na de inspanning te eten. Ik train in de ochtend, dus ik zorg ervoor dat het bloed niet alleen naar mijn maag gaat voor de spijsvertering, maar vooral naar mijn spieren. Licht verteerbare voeding is dan het best. Geroosterde boterhammen met jam bijvoorbeeld, of yoghurt met muesli en wat fruit. Na de inspanning wil je het liefst voeding die langzamer verteert. Zo voorzie je je lichaam namelijk langer van energie en sla je minder op als vetreserve. Zoete aardappels, volkoren producten en groenten zijn voorbeelden van ‘langzame’ koolhydraten. Maar misschien nog wel de belangrijkste ‘voeding’ is water. Ik drink altijd meteen 1 of 2 glazen (lauwwarm) water bij het opstaan. Het activeert en hydrateert je lichaam.”

3. Wat is beter voor je lichaam: sporten in de ochtend of sporten in de middag of avond?

“Het tijdstip is niet het belangrijkste, maar het ritme wel. Stel, je sport twee keer in de week. Verdeel deze dan gelijkmatig over de week en sport op dezelfde dagdelen. Zo went je lichaam eraan. Daarnaast is op vaste momenten sporten makkelijker vol te houden, want dan hoef je niet elke keer de training in te plannen. Sport staat gek genoeg laag op de agenda, terwijl het misschien wel het belangrijkste ingrediënt is van een goede gezondheid. Persoonlijk vind ik sporten in de ochtend heel fijn, omdat je dan de hele dag nog voor je hebt en je vol energie aan de dag begint.”

4. Hoe belangrijk is goede begeleiding bij het sporten?

“Veel mensen maken in een opwelling de keuze om weer te gaan sporten (denk aan de maanden juli en januari) en beginnen dan enorm fanatiek. Al snel blijkt dan dat ze het niet kunnen volhouden en gedemotiveerd raken. Met de juiste begeleiding en een passend programma kun je rustig opbouwen, heb je meer houvast en is de kans groter  dat je gemotiveerd blijft. Soms zie ik mensen zelfstandig krachttraining doen en ben ik- als ik  naar de uitvoering ervan kijk – bang dat ze met een hernia de deur uit gaan. Een begeleider of personal trainer kan je veel bijleren qua techniek, maar motiveert en stimuleert je ook om gezonder te leven. Natuurlijk kost zoiets geld, maar ik zie het eerder als een investering in je eigen gezondheid. Wat mij betreft meteen ook de beste investering die je in je leven kunt doen.”

5. Wat zijn voordelen van zwemmen? Kun je er ook mee starten als je graag wilt afvallen?

“Een voordeel is dat vrijwel iedereen het kan, ieder op z’n eigen niveau natuurlijk, maar jong en oud kan zwemmen om te bewegen. Zwemmen is niet blessuregevoelig, waardoor het voor zwaardere mensen ook een uitkomst is. En ook voor zwangere vrouwen, want je hoeft het gewicht van je buik even niet te dragen. En ook al zwem je niet snel, het koude water zorgt dan toch voor extra verbranding van energie omdat je lichaam zichzelf op temperatuur wil houden. Handig toch?”

Meer over Femke Heemskerk
Femke zwemt al van jongs af aan en inmiddels is ze olympisch, Europees en Wereldkampioen. Met haar vele medailles behoort ze sinds 2007 tot de absolute wereldtop. Op haar persoonlijke website houdt ze iedereen op de hoogte van haar leven als zwemster met foto’s en verhalen. Van 3-7 december zwemt Femke het WK in Doha.

Ook interessant