Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

5 gezonde vragen aan Edith Rozendaal

edithrozendaal2.png

In de rubriek ‘5 gezonde vragen aan…’ vragen we (on)bekende mensen naar hun leefstijl. Deze week geeft sportpsycholoog Edith Rozendaal antwoord op vijf vragen.

Allereerst, wat doet een sportpsycholoog precies?

“Een sport- en prestatiepsycholoog begeleidt sporters en andere presteerders bij het neerzetten van een gezonde en optimale prestatie. Bijvoorbeeld bij een sporter: hoe concentreer ik me het beste tijdens wedstrijden. Hoe ga ik om met blessures of hoe ga ik om met wedstrijdspanning. En voor anderen: hoe hanteer ik stress, hoe zorg ik voor voldoende energie, hoe ga ik om met chronische pijn en hoe blijf ik vitaal.”

Hoe zorg je voor een optimale balans tussen een gezonde geest en een gezond lichaam?

“Het is op zich heel gek om lichaam en geest te scheiden. Lichaam en geest hebben zo veel invloed op elkaar dat het niet te onderscheiden valt. Als je weleens aan yoga doet, dan snap je wat ik bedoel. Dan ben je fysiek bezig, maar merk je ook zo veel dingen op in je lijf, bijvoorbeeld dat het de ene week makkelijker gaat dan de andere, dat je spanning of juist rust ervaart. Balans in je leven ontstaat door steeds met aandacht in het hier en nu te zijn. Let maar eens op gedurende de dag hoe vaak onze gedachten in de toekomst of in het verleden zijn. Daar is op zich niks mis mee, want dat helpt ons ook, maar daar zijn we in doorgedraafd, het levert ons ook veel stress op.”

Sporten voelt voor veel mensen als een verplichting. Hoe kun je dit gevoel voorkomen?

“Dat snap ik als het sporten bestaat uit twee keer per week naar de sportschool gaan. Ik heb de hele sportschoolhype nooit begrepen. Wie gaat er nou in een zaal op een loopband staan om hard te lopen? Ga lekker naar buiten en geniet ook van de natuur. En dan hoef je niet per se hard te lopen, lekker een stuk wandelen is ook prima beweging. Of in plaats van aan de apparaten hangen: pak de fiets en voel de frisse lucht langs je gezicht. Zoek in elk geval beweging waarbij je je prettig voelt en misschien ook wel waar het gezellig of goed vertoeven is, of dat nou tennis, yoga of wandelen is. En voor veel mensen is het prettig als ze zichzelf geen prestatiedoelen opleggen, dus geen tien kilometer hardlopen binnen het uur, maar lopen op gevoel. Niet bij yoga de hele tijd om je heen kijken wie het lenigst is, maar opmerken wat de oefeningen bij jou doen en tevreden zijn met hoe het vandaag gaat. Al moet ik zeggen dat ik een potje tennis ook graag wil winnen.”

Wat is het belangrijkste dat je nodig hebt om je doelen te bereiken?

“Ik kijk eigenlijk niet zo naar doelen. Van doelen worden mensen zo streng voor zichzelf. Al te vaak blijft het bij goede voornemens en dingen die we vinden dat we zouden moeten doen, maar uiteindelijk toch niet volhouden. Van doelen stellen krijg je van die lijstjes die afgestreept moeten worden. We moeten werken, onze kinderen opvoeden, aandacht besteden aan je partner, aan je familie en vrienden, er leuk uitzien, de boodschappen doen, het huishouden, gezond eten en o ja, ook nog een paar keer per week sporten. Eigenlijk vind ik het belangrijker om te kijken naar iemands waarden, wat is belangrijk voor jou? Niet zozeer: wat wil ik bereiken, maar veel eerder: hoe wil ik leven? Als je dat helder hebt, kun je daar vandaag naar leven. En als dat morgen nog zo is, dan morgen ook. Maar je hoeft niet iets te bereiken, je betere ik te worden… Dat heeft bij mij in ieder geval nog nooit gewerkt.”

Als je niet goed om kunt gaan met druk, wat kun je dan doen?

“Niet goed om kunnen gaan met druk betekent vaak dat we de druk niet willen ervaren en dat we alles doen om die zo snel mogelijk weg te werken. We zoeken afleiding om er maar niet aan te denken, gaan onszelf geruststellen of eten de spanning weg. Mindfulness biedt een veel vriendelijker manier van omgaan met druk. In plaats van je af te keren van de druk, zou je ‘m ook tegemoet kunnen treden. Observeer eens welke gedachten en gevoelens je opmerkt wanneer je druk ervaart en waar in je lichaam je dat opmerkt. Door te stoppen met vechten en op een accepterende manier om te gaan met wat er is, zul je merken dat het veel minder in de weg zit. Het is er wel, maar je kunt het hanteren. In m’n boek SportMindfulness geef ik een aantal voorbeelden van hoe sporters daarmee hebben leren omgaan.”

Over Edith Rozendaal

Edith Rozendaal studeerde Bewegingswetenschappen en volgde een opleiding aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding. In 2006 heeft ze Sportgek opgezet, waarbij ze mentale training en begeleiding aan topsporters en talenten geeft. Daarnaast verzorgt ze workshops en cursussen voor teams, trainers en ouders. Ze werkt ook steeds vaker als prestatie- en vitaliteitspsycholoog. Naast haar activiteiten als coach, sportpsycholoog en begeleider schrijft ze boeken over mentale training in de sport.

Ook interessant