Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

5 gezonde vragen aan Carola van Bemmelen

carola.png

In de rubriek ‘5 gezonde vragen aan…’ vragen we onbekende en bekende personen naar hun (gezonde) leefstijl. Deze week vragen we Carola van Bemmelen, voeding- en lifestylecoach en oprichtster van de Sugarchallenge, alles over suiker. Waarom is het zo slecht en hoe herken je het op verpakkingen? 

Waarom is suiker zo slecht?

“Suiker is ongeveer zes keer verslavender dan heroine of cocaine en kan daardoor met recht een hele gevaarlijke drug genoemd worden. Zeker voor kinderen is suiker ronduit giftig. Daar komt bij dat suiker in ongeveer 80% van al onze voeding is verwerkt en de meest sociaal geaccepteerde drug ter wereld is. Het is dus heel lastig om eraan te ontkomen, dit in tegenstelling tot allerlei andere drugs. Het zorgt ervoor dat je honger krijgt en honger houdt, het berooft het lichaam van kostbare grondstoffen en het gooit in het lichaam heel veel lichaamsprocessen door de war, waardoor de boel uit balans raakt en je uiteindelijk allerlei lichamelijke ongemakken gaat ervaren. Hierbij kun je uiteraard denken aan over- of ondergewicht, maar ook aan een verhoogde bloeddruk, minder energie, huidklachten zoals psoriasis en exceem, diabetes, hart- en vaatziektes, depressies en nog veel meer klachten en ongemakken.”

Zijn er ook suikersoorten die minder slecht zijn?

“Suiker is suiker en zoet is zoet. Het lichaam reageert in de eerste plaats op de zoete smaak van de toegevoegde suiker of zoetstof. Het allerbeste is het dan ook om zo min mogelijk zoet te eten. Zeker als je nog midden in een suikerverslaving zit en daarvan af wilt kicken is het belangrijk om suikers, snelle koolhydraten en zoete smaken zoveel mogelijk te weren. Ook als je je lichaam in balans wilt brengen is dit heel belangrijk omdat ook zoete smaken je bloedsuikerspiegel beïnvloeden en ervoor zorgen dat de drang naar zoet toe zal nemen. Als je toch kiest voor het gebruik van suiker of zoetstof, dan is mijn advies om te kiezen voor gedroogde abrikozen, groene stevia of voor een zo natuurlijk mogelijk product. Denk aan gedroogde zuidvruchten, fruit, een klein beetje vers vruchtensap of de minder slechte zoetstoffen en suikers in de vorm van kokosbloesemsuiker, koud geslagen biologische honing, lucuma, of rijstmaltstroop.”

Hoe herken je suiker op verpakkingen?

“Er zijn meer dan zeventig verschillende ´suikerschuilnamen´ bekend op dit moment. De meest gebruikte schuilnamen zijn te vinden op de suikerspiekpas die bij het boek 100% suikervrij in 30 dagen wordt gegeven. De pas is ook gratis te downloaden via de sugarchallengesite. Daarnaast is er de Suikerteller-App die gratis kan worden gedownload in de App-store. In deze App zijn onder andere alle suikerschuilnamen te vinden, maar kan ook van honderden producten de hoeveelheid suiker opgezocht worden die ze bevatten en kun je in één oogopslag zien of een product sugarchallengeproof is.

Wat zijn goede vervangers voor suiker?

“Belangrijker dan het direct zoeken van een suikervervanger, is te kijken naar waarom en wanneer je suiker wilt eten. Welke behoefte vervult de suiker of zoet, waarom heb je juist nu zin in suiker of zoet. Ben je verdrietig, verveel je je, zie je dat anderen eten en wil jij dat ook? Waar staat suiker eigenlijk voor in jouw leven? En dan, als je dat gaat zien, is het mogelijk om een goede suikervervanger te gaan vinden die je ondersteunt en ervoor zorgt dat je andere keuzes gaat maken. Hierbij kun je denken aan een wandeling met je hond, een bezoek aan de sauna, uitgebreid in bad gaan of de muziek wat harder zetten en lekker gaan dansen. Als je suiker in je voeding wilt gaan vervangen, kies dan voor de gezondere suikers zoals genoemd bij vraag 2, maar doe dit echt pas als je je verslaving de baas bent en kunt blijven. Anders heb je namelijk het risico dat je in de valkuil tuint van het eten van heel veel gezonde(re) suikers.”

Heb je tips voor mensen die graag willen minderen met suiker eten?

“In mijn ogen werkt het met het minderen van suiker hetzelfde als het minderen van sigaretten of alcohol. Het is heel erg moeilijk. Het beste is om helemaal te stoppen en dit een langere periode (liefst minimaal drie maanden) vol te houden. Zeker als je een extreme hang hebt naar suiker en zoet, gaat de weg der geleidelijkheid niet werken.

Bijna de helft van onze suikerconsumptie komt uit ons drinken. Stop in ieder geval zo snel mogelijk met het drinken van frisdranken, vruchtensappen, aanmaaklimonade, alcohol (max. twee glazen per week), suiker in koffie en thee, zuiveldranken, lightdranken en alle andere zoete dranken. Drink hiervoor in de plaats zoveel mogelijk water met mineralen (dat maak je door aan 1 liter water een kwart tot half theelepeltje ongeraffineerd Keltisch zeezout of Himalayzout aan toe te voegen). Hiermee verminder je de suikerinname direct met ongeveer 40% en verdwijnt tevens een groot deel van je hongergevoel, waardoor ook de verleiding en zin in zoet zal afnemen. Kant-en-klare toetjes en vruchtenyoghurtjes nemen ongeveer 10% van de dagelijkse suiker inname voor hun rekening. Laat die dus ook staan en vervang ze door Bulgaarse of Griekse yoghurt of door gewone biologische volle yoghurt.

Eet maximaal 1 keer per dag een maaltijd waarin brood of tarwe voorkomt. Vermijd in ieder geval tarwebrood, omdat dit zich extreem als suiker gedraagt in het lichaam. Kies voor speltbrood of roggevolkoren crackers. Hetzelfde geldt voor pasta en andere producten van tarwemeel: vervang deze door spelt of roggeproducten. Neem maximaal twee keer in de week een maaltijd met aardappelen.

Verder zijn er heel veel suikervrije recepten te vinden in de verschillende e-kookboeken in de sugarchallengeshop en op de sugarchallengesite op internet. Ook in de 100% Suikervrij boeken zijn veel suikervrije recepten en tips te vinden over hoe je het beste in suiker kunt minderen.”

Over Carola van Bemmelen
Voeding- en lifestylechoache Carola van Bemmelen richt zich voornamelijk op suiker. Ze is oprichtster van de Sugarchallenge. Een platform dat je helpt om een suikervrij leven te leiden. Daarnaast heeft zo ook verschillende boeken geschreven, waaronder 100% suikervrij in 30 dagen, 100% suikervrij voor diabetici en 100% suikervrij drinken, die aansluiten bij het platform.

Ook interessant