5 gezonde(re) alternatieven voor de zonnebank Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

5 gezonde(re) alternatieven voor de zonnebank

Ga jij, zeker in de herfst en winter, weleens onder de zonnebank? Velen met je. Maar gezond is het zeker niet, terwijl er zulke goede alternatieven voor de zonnebank zijn.

Welke ga jij eens uitproberen?

Zonnebank verbannen

Experts luiden meer en meer de noodklok over het gebruik van de zonnebank. De uv-stralen van een zonnebank vergroten namelijk de kans op huidkanker, net als de zon zelf. Toch barst het nog van de zonnebankstudio’s en kun je zelfs in sommige sportscholen onder de zonnebank. Verban die, roepen dermatologen en huidkankerpatiënten ze nu op.

Wil jij moeder natuur toch een handje helpen? We geven vijf alternatieven om bruin te worden die wél goed, of in elk geval beter, voor je huid zijn.

1. Smeerbare zelfbruiner

Het barst anno 2021 van de zelfbruiners. Door zelfbruiningscrème, -lotion, -mousse of –doekjes op je huid te smeren, lijkt het er binnen een paar uur al op alsof je op een citytrip naar de zon bent geweest. Zonder dat er ook maar een uv-straal aan te pas komt. Je hebt zelfbruiners al vanaf 4 euro. Wil je het specifiek voor je gezicht en hals, dan zijn deze druppels volgens de recensies zeker het proberen waard.

2. Spraytan

Het nadeel van een zelfbruiner die je moet smeren is dat je het misschien te dik doet of plekjes overslaat. Gevolg: vlekken op je huid. Als je niet zo zorgvuldig bent, is een spraytan misschien een betere optie. Die laat je het best in een salon opspuiten, maar je kunt het ook thuis doen. De spraytan van Marc Inbane ontvangt bijvoorbeeld lovende recensies.

3. BB-cream of CC-cream

Als je een avond je gezicht, armen en/of benen van een tintje wilt voorzien, is een bb-cream (beauty balm) of een iets meer dekkende cc-cream (colour correcting) een goed idee. Die zijn er namelijk niet alleen voor je gezicht. Anders dan bij zelfbruiner en spraytan, was je bb-cream of cc-cream er met één keer douchen weer af. Een heel tijdelijke oplossing dus.

Lees ook:
11x zó voorkom je dat je foundation oranje uitslaat

4. Eten

Volgens verschillende lifestylewebsites kun je je ook bruin éten. In onze voeding zitten twee soorten carotenoïden: bètacaroteen en lycopeen. Deze stofjes helpen volgens het Voedingscentrum mee in de bescherming van je huid tegen uv-straling. Het idee is dat hoe meer je van deze stofjes hebt, hoe mooier bruin je wordt en dat tintje behoudt.

Volgens Holistik.nl zou je voor zichtbaar resultaat dagelijks zo’n 20 tot 30 milligram ervan moeten binnenkrijgen, terwijl we met onze voeding gemiddeld aan zo’n 3 milligram zitten. Dat wordt volop wortelen, tomaten, spinazie, zoete aardappels en mango’s eten dus? Of speciale tanningsupplementen slikken, waar die stofjes in zitten. Maar, let op: te veel is nooit goed. En over de werking van die supplementen zijn wetenschappers nog niet zeker. Dat het beter is voor je huid dan uv-stralen, is sowieso een feit.

5. Make-up

Gaat het je, net zoals bij bb-cream, om een mooi gebruind tintje voor één dag of avond? Met make-up kom je ook al heel ver. Dankzij een bronzer ziet je gezicht er al een stuk minder bleek uit. Sla daarbij zeker je hals niet over, anders zie je het verschil wel héél duidelijk. Dit zijn momenteel de meest verkochte bronzers op Bol.com.

Bron | Het Laatste Nieuws, AD, Holistik.nl, Verywell Health, Voedingscentrum
Beeld | Getty

Faye HeijnisGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden