Gezondheid

5 x een gezond ontbijt

gezonde_ontbijtjes.png
Op maandag een omelet met spinazie, op dinsdag een grote kom fruit, op woensdag yoghurt met muesli… Maak van het ontbijt een feest, want het is de belangrijkste maaltijd van de dag. 5 ideeën voor een gezond ontbijt. Leuk om mee te variëren. 

1. Yoghurt met muesli en blauwe bessen

Vul dan een glaasje met magere yoghurt met wat blauwe bessen en (zelfgemaakte) muesli. Last van lactose intolerantie? Vervang dan de yoghurt door een plantaardige variant, bijvoorbeeld die van Alpro.

2. Smoothie met chiazaad 

Hoe begin je je dag goed én gezond? Met een smoothie! Voor een mooie oranje variant (voor 2 personen) heb je 4 sinaasappels, 400 ml yoghurt, 2 mango’s en eventueel een eetlepel chiazaadjes nodig. Gooi alles in de blender, vul de glazen en klaar is Kees. Serveer met een blaadje munt.

smoothie_chiazaad

3. Boekweitpannenkoekjes

Mag of wil je geen gluten eten? Dan zijn deze boekweitpannenkoekjes perfect als ontbijt. Het enige wat je nodig hebt zijn 3 eieren, 250 gram boekweit, 1 halve liter (soja)melk en boter om in te bakken. Bak ze vervolgens precies hetzelfde als pannenkoeken. Lekker bij de boekweitpannenkoekjes is vers fruit, zoals blauwe bessen.

boekweitpannenkoekjes

 

4. Omelet met spinazie en tomaat

Maak een omelet met cherrytomaatjes, lente-uitjes en spinazie. Ben je op dieet of let je op de calorieën, verwijder dan de eierdooiers. Hoe te maken? Snijd de cherrytomaatjes door de helft en de lente-uitjes in dunne ringen. Verhit een beetje olijfolie in een koekenpan en stoof de tomaatjes, de spinazie en de lente-uitjes aan. Klop het ei (of alleen de eiwitten) ondertussen luchtig los met peper en zout. Voeg daarna toe in de pan en laat het rustig garen op een zacht vuurtje totdat de randjes loskomen.

omelet_spinazie

5. Havermoutpap met (gedroogd) fruit

Havermoutpap is een echte boost voor je metabolisme. De havermout zorgt voor de energie en verzadiging, terwijl de mineralen in het gedroogd fruit je stofwisseling stimuleren. Hierdoor zul je sneller calorieën verbranden.

Wat heb je nodig? 250 ml halfvolle melk of sojamelk, 20 g havermout, ongeveer 60 gram gedroogd fruit.

Hoe maak je het? Breng de (soja)melk aan de kook en voeg de havermout toe. Laat nu zachtjes verder koken tot je een dikke pap hebt. Roer wel regelmatig met een klopper. Snijd de grote stukken gedroogd fruit in 2 of 4 en voeg aan het einde toe. Voeg eventueel honing naar smaak toe, maar wel met mate.

m1mx83bcssjy

Ook interessant