Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

5 dingen die je moet láten tijdens je winterwork-out

steken-in-de-zij-hardlopen.png

Gefeliciteerd! Jij bent dus zo’n dappere doorzetter die in dit donkere, koude en gure winterweer gewoon haar hardloopschoenen aantrekt. Maar wacht, voor je gaat… de winterwork-out komt wél met een belangrijke gebruiksaanwijzing! We zetten de don’ts voor je op een rij.

Laat je comfortabele trui thuis

In de winter is je work-out (of het begin of einde daarvan) nogal eens in het donker. Kies dus voor een sporttrui met oplichtende reflectoren (of ledlampjes) tijdens het hardlopen. Zo ben je een stuk beter zichtbaar. Zorg ervoor dat de reflecterende banden of accessoires niet op je buik of rug zitten, maar op je benen of armen. Die lichaamsdelen zijn het meeste in beweging en zo ben jij het beste zichtbaar voor overige weggebruikers.

Word geen Michelin-mannetje

Als het koud is, ben je algauw geneigd om veel laagjes aan te trekken. Te veel laagjes is echter geen goed idee. Tijdens het hardlopen krijg je het automatisch warmer, dus kleed je niet te warm. Doordat je gaat zweten (of in de regen loopt), wordt je kleding vochtig. Te veel laagjes met koude, natte kleding maakt je work-out erg oncomfortabel. Te veel natte kleding maakt je bovendien erg koud, zodat je zelfs kunt onderkoelen.

Stop je telefoon niet in je broekzak

Superhandig onderweg, die smartphone. Handige work-out apps, fijne muziek en natuurlijk de route heb je dan binnen handbereik. Zo is er minder kans dat je er na een paar kilometer al mee ophoudt. Maar let goed op waar je de telefoon opbergt. Gewoon in je broekzak is niet handig. Zweet en regen kunnen de telefoon ruïneren. Berg ‘m op in een waterdichte zak van je jasje of shirt met een ritssluiting.

Leg je natte schoenen niet op de verwarming

Ergens in je buitentrainingen krijg ook jij te maken met regen. Natte zompige sportschoenen horen daar nu eenmaal bij. Gooi ze niet in de droger, zet ze niet op de verwarming of een andere warmtebron. Leer kan dan hard worden en de lijm kan oplossen: einde sportschoen.
Zet je natte schoenen in een ruimte die op kamertemperatuur is, stop ze vol met oude kranten en laat ze zo drogen.

Ren niet meteen de keuken in na het hardlopen

Laat, als je weer thuis bent, je e-mail, je koffie of de maaltijd je niet afleiden. Ga niet direct in de keuken aan de slag om te koken. Het is belangrijk om je natte, koude kleren eerst uit te trekken. Ook al voel je je al best opgewarmd, voor je lichaam is het lastig om je warm te houden als je kleding nog nat is. En de natte kleding zorgt ook nog eens voor een geïrriteerde huid. Dus: douchen, en in een schoon en droog huispak aan tafel!

Bron | Huffingtonpost
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Abonneer je op margriet.nl/nieuwsbrief.

Lees ook

Fitter worden zonder stappenteller? Deze wandelmethode gaat je helpen
Deze 5 diëten zijn volgens experts het makkelijkst vol te houden
Welk drankje bevat meer suiker: cola of vers sinaasappelsap?

Bekijk ook

Product manager Corine op de ski’s in Ischgl

Ook interessant