Gezondheid

5 antwoorden over afvallen voor de zomer

afvallen-voor-de-zomer.jpg

Wil je graag een paar kilo kwijt voor de zomer? Margriet beantwoordt vijf veelgestelde vragen over afvallen.

1. Hoe kan ik snel en gemakkelijk afvallen?

Helaas bestaat het niet: vijf kilo of tien kilo afvallen in een week. Je verliest dan voornamelijk vocht en geen vet. Het is beter om langzaam, maar blijvend af te vallen, door te wennen aan een gezonder eetpatroon. Dan heb je ook geen last van het beruchte jojo-effect.

2. Wat is een goed dieet om af te vallen?

Als één afvaldieet langdurig zou werken, dan waren al die andere diëten niet nodig geweest. Kies liever een verantwoord eetpatroon, waarbij je geleidelijk afvalt en toch alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Dat betekent gezonder eten volgens de Schijf van Vijf, kleinere porties en minder calorieën per dag.

Vind je het toch prettig om een dieet te volgen? Een Amerikaans deskundigenpanel heeft het Dash-dieet voor de zevende keer verkozen tot ‘beste dieet’. Je valt ervan af en je bloeddruk gaat er nog van omlaag ook. Het geheim: kleine porties (maar wel met meer groente en fruit dan je waarschijnlijk bent gewend), vezelrijk en gevarieerd eten en weinig zout.

3. Kan ik afvallen door te sporten?

Het kan je zeker helpen. Beweging voorkomt zelfs dat je lijf op de spaarstand gaat als je minder gaat eten. Toch zal je met sporten alleen weinig verschil merken. Veruit de meeste kilo’s verlies je namelijk door gewoon minder te eten. Uit onderzoek blijkt zelfs dat mensen die alleen op hun voeding letten bijna net zoveel afvallen als mensen die naast hun dieet ook een paar keer per week sporten. Voor die paar kilo extra hoef je je dus niet per se in het zweet te werken. Wel blijft dagelijks bewegen natuurlijk belangrijk voor je hart-en bloedvaten, botten, hersens en niet te vergeten: je humeur. Geen overbodige luxe als je nee moet zeggen tegen elk stuk verjaardagstaart dat voorbij komt.

4. Hoe krijg ik met afvallen een platte buik?

Helaas is het niet mogelijk om plaatselijk vet te verbranden. Als je afvalt, gaat dit geleidelijk over je hele lichaam. Als het vet rond je middel verdwijnt, kun je wel gaan trainen om je buikspieren zichtbaarder te maken. De plank is een bekende oefening. Ook yoga maakt je buik strakker en steviger. Een ander voordeel van stevige buikspieren is bovendien dat ze je (onder)rug ondersteunen. Aan de slag!

2. Mag ik een beetje afvallen met een gezond gewicht?

Als je een gezond gewicht hebt (dus geen ondergewicht), mag dat, al is het absoluut níét nodig. Als je toch een paar kilo’s kwijt wilt, zorg er dan wel voor dat je boven een BMI van 18,5 blijft en dat je gezond eet.

Bron | Voedingscentrum
Beeld | iStock

Ook goed om te weten

Bekijk ook: deze vrouw bewijst dat je niet slank hoeft te zijn voor yoga

Artikelen van margriet.nl in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant