Gezondheid

4x zo is gezond leven niet per se duurder

gezonde-eetregels.png

Gezond eten altijd veel duurder? Dat hoeft niet. Het zal misschien even wennen zijn, maar het is gewoon een kwestie van andere, bewústere, keuzes maken.

1. Eet seizoensgroenten

Groenten die in het seizoen groeien zijn vaak wat goedkoper omdat ze niet in kassen of verre landen hoeven te worden verbouwd. Bekijk de groente-en fruitkalender voor verrassende recepten uit het seizoen.

2. Word ‘flexitariër’

Elke dag vlees eten is niet nodig om gezond te blijven. Sterke nog, een hoge vleesconsumptie vergroot de kans op overgewicht en het ontstaan van dikke darmkanker, diabetes type 2 en hart-en vaatziekten. Vervang daarom je stukje vlees een paar dagen per week voor bijvoorbeeld peulvruchten.

3. Koop zo min mogelijk kant-en klaar

Zelf een tomatensaus maken met verse tomaten is gezonder en goedkoper dan een sausje uit een pakje. Bovendien kun je zo ook meteen een flinke pan maken en invriezen wat je niet meteen nodig hebt. Zo heb je een lekker voorraadje voor als je eens haast hebt en toch snel iets gezonds op tafel wil zetten.

4. Koop minder, eet puurder

Een handje cherrytomaatjes vult beter dan een handje chips. En een rijstwafel met appelstroop zonder toegevoegde suikers verzadigd meer dan een stroopwafel. Door gezonde snacks te vervangen door gezondere varianten bespaar je geld én voorkom je het ‘ik wil dooreten’-effect.

 

cm25Dit en meer lees je in Margriet 25. Het zorgnummer. Vanaf vrijdag in de winkel of online te bestellen via Tijdschrift365.nl.

 

Ook interessant