4 manieren om je metabolisme een boost te geven na je vijftigste. Beeld Getty Images/Westend61
Beeld Getty Images/Westend61

4x manieren om je metabolisme te boosten na je vijftigste

Met de jaren vertraagt je metabolisme. Je lichaam vindt het steeds moeilijker om effectief calorieën te verbranden. Gelukkig is daar een oplossing voor: op déze manieren kun je je metabolisme een duwtje in de goede richting geven.

Een snelle stofwisseling (metabolisme) zorgt ervoor dat je lichaam sneller voedsel afbreekt en omzet in energie. Je verbrandt meer calorieën en dat is handig wanneer je graag op gewicht blijft of een paar kilo kwijt wilt.

1. Verlaag je stressniveau om je metabolisme te boosten

Heb je veel last van stressvolle momenten in je leven? Dat is niet zo goed voor je stofwisseling. Die wordt er een stuk trager van. Als je lange tijd stress ervaart, maakt je lichaam meer cortisol aan: dat is het primaire stresshormoon. Door hoge niveaus van cortisol wordt het een uitdaging om op een gezond gewicht te blijven. Je stressniveau verlagen kan dit verhelpen. Hoe pak je dat aan? Je kunt bijvoorbeeld meer gaan bewegen, ontspanningsoefeningen doen en minderen of stoppen met alcohol. Minder stress zorgt er ook voor dat je vrolijker bent en meer energie hebt. Daardoor wordt het makkelijker om door de jaren heen een actieve levensstijl te behouden.

2. Zoek naar leuke manieren om meer te bewegen

Sporten zorgt er niet alleen voor dat je beter slaapt en minder risico hebt op ziektes, na je vijftigste geeft het ook je metabolisme een boost. Regelmatig sporten stimuleert je stofwisseling en daardoor wordt het makkelijker om op gewicht te blijven. Als je leuke manieren kunt vinden om te bewegen, is de kans groter dat je het op de lange termijn volhoudt. Krachttraining is bijvoorbeeld goed voor het verbeteren van je spierkracht. Lijkt dat je ietwat zwaar? Je kunt ook kiezen voor zwemmen, fietsen of elke dag een wandeling maken. Op die manier stimuleer je de stofwisseling.

3. Eet aandachtig

Eten met aandacht doe je door bijvoobeeld te letten op de signalen die je lichaam geeft. Heb je honger of zit je vol? Luister daarnaar. Geniet van de smaak en textuur van je maaltijden en laat je niet afleiden. Je kunt dus beter aan tafel gaan zitten dan met je bord voor de televisie. Je hersenen worden afgeleid als je naar je favoriete Netflix-serie kijkt onder het eten. Ze sturen verkeerde signalen naar je lichaam: ze verwerken de smaak niet en je voelt je niet voldaan tijdens en na de maaltijd. Dat kan ervoor zorgen dat je gaat overeten. Bovendien vertraagt tv-kijken je metabolisme. Als je bewust eet, neig je er sneller naar om te kiezen voor gezonde, vezelrijke maaltijden met veel eiwitten, groenten, fruit. Voedingsmiddelen die je metabolisme versnellen zijn onder andere broccoli, spinazie, koffie, eieren, groene thee en chilipepers. Verder kun je er voor kiezen om vaker te eten op een dag, maar in kleinere porties. Op die manier voorkom je dat je stofwisseling daalt.

4. Probeer op gewicht te blijven

Op gewicht blijven hoort bij een gezonde stofwisseling. Vooral als je ouder wordt kan het een uitdaging zijn om een voedingspatroon te verzinnen waarbij je op gewicht blijft, je metabolisme wordt gestimuleerd en waarbij je lichaam precies de voedingsstoffen binnenkrijgt die het nodig heeft. Vind je dit lastig? Zoek hulp bij een diëtist om je te ondersteunen en begeleiden. Zo kom je erachter wat voor jou de beste manier is om eventuele overtollige kilo’s kwijt te raken zonder een streng dieet te volgen.

Podcastaflevering over mooi en fit ouder worden

In de podcastserie Kaarten op tafel bij Margriet spreekt Tanja Jess met Petra van Bremen en Annemarie Postma over mooi en fit ouder worden.

Bron | Best Life, Thuisarts, Udayavani, Be-Slank

Saskia WinkensGetty Images/Westend61

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden