Gezondheid

4 weetjes over brood

brood2.png

Is brood nou wel of niet gezond? Volgens een nieuwe pro-broodcampagne wel, al zullen voedingskundigen het voorlopig niet met elkaar eens worden. Hoe dan ook, deze weetjes over brood komen altijd van pas.

Door boeken zoals De Voedselpiramide en Broodbuik zijn vooral hoogopgeleide vrouwen steeds minder brood gaan eten. En dat moet anders, vindt het Nederlands Bakkerij Centrum dat deze week een pro-broodcampagne startte. Net als Voedingscentrum zegt het NBC dat brood juist heel belangrijke voedingsstoffen levert, zoals jodium, ijzer en magnesium. In volkorenproducten zitten bovendien veel B-vitamines, die heel belangrijk zijn voor je energie.

Broodweetjes

Tijd voor een tegengeluid dus. Op broodwatzitdaarin.nl kun je terecht voor al je vragen over brood en waarom het zo gezond zou zijn. Wij pikken er alvast een paar handige weetjes voor je uit:

1. Hoe donkerder het brood, hoe gezonder?
Ja en nee. Bruin- en volkorenbrood is iets donkerder dan witbrood en deze broodsoorten bevatten wel meer vitamines, mineralen en voedingsvezels dan witbrood. Maar nog donkerder brood is helemaal niet gezonder. Integendeel. De donkerbruine kleur van sommige broden komt doordat er moutmeel of gekarameliseerde suiker aan wordt toegevoegd. Dit kan zowel aan wit- als bruinbrood worden toegevoegd, dus dan zit er niet eens volkorenmeel in!

Als je zeker wilt zijn dat je een volkorenbrood eet, kun je daarom het best naar de ingrediënten op de verpakking kijken.

2. Is speltbrood beter dan tarwebrood?
Volgens graanexpert Luud Gilissen van Wageningen UR is (nog) niet wetenschappelijk aangetoond dat spelt beter of gezonder zou zijn dan gewoon tarwe. Wel ervaren sommige mensen speltbrood als lichter verteerbaar. Ook bevat spelt iets meer eiwitten dan gewoon tarwe. Voor mensen met coeliakie is spelt echter niet geschikt, omdat het (net als tarwe) gluten bevat. Mensen met een tarwe-allergie verdragen ook geen spelt.

Wat zeker een verschil is tussen tarwe en spelt is de smaak. Spelt heeft namelijk een nootachtige smaak. Een reden voor sommige mensen om voor speltbrood te kiezen.

3. Zit in biologisch brood ook jodium?
Dit hangt af van het soort zout dat wordt gebruikt. Als er gewoon bakkerszout wordt gebruikt, levert biologisch brood net zo veel jodium op. Maar veel biologische bakkers gebruiken zeezout in plaats van gewoon bakkerszout en dat bevat geen of veel minder jodium. Ook in veel andere bakkerijproducten, zoals crackers, koek en gebak, is bakkerszout vervangen door zeezout.

Jodium is belangrijk voor de productie van de schildklierhormonen en zit van nature in zeewier, zeevis, eieren en melkproducten. Ook brood is vanwege het toegevoegde jodium in bakkerzout een hele belangrijke jodiumleverancier. Vraag daarom altijd bij je bakker wat voor zout hij gebruikt.

4. Is meergranenbrood gezonder dan volkorenbrood?
Dat kan, maar het hoeft niet. De voedingswaarde van brood hangt nauw samen met de ingrediënten. Volkorenbrood is altijd gemaakt van honderd procent volkorenmeel. Meergranenbrood bevat meerdere soorten graan en kán als basis volkorenmeel hebben. In dat geval bevat het tenminste evenveel voedingsstoffen als volkorenbrood. Als er ook nog gebroken of geplette graankorrels en/of zaden in het brood zijn verwerkt, bevat het vaak zelfs meer voedingsstoffen.

Maar: meergranenbrood kan ook van bloem – de basis voor witbrood – zijn gemaakt. In dat geval zitten er minder voedingsstoffen in dan in volkorenbrood, maar meestal wel meer dan in witbrood. Dit komt weer door de gebroken of geplette graankorrels en zaden die worden toegevoegd.

Bron | brood.net

Ook interessant