Gezondheid

4 voedingsmiddelen die je bloeddruk verlagen

4-voedingsmiddelen-die-je-bloeddruk-bewezen-verlagen.png

Een verhoogde bloeddruk is niet zeldzaam: ruim 30 procent van de Nederlanders tussen de dertig en zeventig jaar heeft er last van. Vaak worden medicijnen voorgeschreven, maar met voeding kun je ook veel doen om je bloeddruk te verlagen.

Volgens de Gezondheidsraad is er van vier voedingsmiddelen aangetoond dat ze de bloeddruk verlagen.

Eten en drinken dat de bloeddruk verlaagt

Bij een hoge bloeddruk staan je bloedvaten voortdurend onder te hoge druk. Dit kan tot schade leiden in verschillende delen van je hart en de rest van je lichaam. Geen prettig vooruitzicht dus. Bij een hoge bloeddruk worden vaak medicijnen voorgeschreven. Daarnaast kan het aanpassen van je eetpatroon en je leefstijl helpen om de druk op je vaten te verlagen.

Zo is volgens de Gezondheidsraad van deze vier voedingsmiddelen met ‘grote bewijskracht’ aangetoond dat ze de bloeddruk verlagen:

1. Groente en fruit

Het advies is om elke dag twee stuks fruit en minstens 250 gram groenten te eten.

2. Vezels

Naast in groente en fruit, zitten vezels ook in volkorenproducten, peulvruchten en noten.

3. Zwarte en groene thee

Met drie koppen per dag heb je al een gezondheidsvoordeel.

4. Kalium

Dit mineraal zit in heel veel voedingsmiddelen. Goede bronnen zijn onder meer aardappelen, volkorenbrood, zuivel en groenten.

Eten en drinken dat de bloeddruk verhoogt

Er zijn ook voedingsmiddelen die je bloeddruk juist verhogen. Deze wil je dus vermijden:

1. Alcohol

Het is het beste om helemaal geen alcohol te drinken. Drink je wel, houd het dan bij één glas per dag, luidt het advies.

2. Zout

Vermijd zo veel mogelijk bewerkt voedsel en kant-en-klare maaltijden. Ook kaas bevat veel zout.

3. Drop

Beperk het tot een paar dropjes per dag.

4. Zoethoutthee

Drink liever groene of zwarte thee. Zoals je net gelezen hebt, verlagen die juist je bloeddruk.

Meer tips tegen een hoge bloeddruk

Om je bloeddruk te verlagen helpt het verder om:

  • af te vallen als je overgewicht hebt
  • gezond en gevarieerd te eten volgens de Schijf van Vijf
  • regelmatig te bewegen, zoals wandelen of fietsen
  • niet te roken
  • beter te leren omgaan met stress en spanning, bijvoorbeeld door ontspanningsoefeningen te doen

Heb ik een hoge bloeddruk?

Van een hoge bloeddruk voel je meestal niets. Dat is het gevaarlijke ervan. Wel zijn er een aantal risicofactoren waarmee je redelijk kunt inschatten hoeveel risico je loopt. Zo neemt de kans op een hoge bloeddruk toe:

  • als je rookt
  • bij overgewicht
  • als je weinig beweegt
  • door stress
  • als mensen in je familie een hoge bloeddruk hebben
  • als je tijdens je zwangerschap een hoge bloeddruk had
  • als je op jongere leeftijd al een hogere bloeddruk had
  • door een ongezond voedingspatroon

Bron | Voedingscentrum
Beeld | iStock

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Ook interessant