Gezondheid

Slaapproblemen? 4 tips om altíjd uitgerust wakker te worden

rugslaper.jpg

Iedereen weet: een goede nachtrust is essentieel voor een goede dag. Word je vaak wakker met nekpijn of rugklachten? Pak het aan met deze 4 tips om in het vervolg altíjd uitgerust wakker te worden.

Margriet samen met Auping

1. Kies een matras dat bij jou past

En met bij jou bedoelen we echt bij jou alleen, omdat ieder lichaam uniek is en anders in elkaar steekt. We spenderen zo’n eenderde van ons leven onder de lakens, vandaar dat je best wat tijd mag besteden aan het uitzoeken van een goed matras. Zo slaapt niemand bijvoorbeeld in exact dezelfde houding als jij of dealt met dezelfde lichamelijke onhebbelijkheden. Kijk dus naar jezelf en naar jouw lichaam om te bepalen welke ondersteuning jij ’s nachts nodig hebt. Heb je brede schouders? Zorg dan voor een matras met een soepele schouderzone, zodat de schouders voldoende wegzakken wanneer je op je zij ligt en daardoor de wervelkolom wordt ontlast. Ben je gezegend met een Hollandse lange lengtemaat van boven de 1.83m? Schaf dan in ieder geval een matras van 2.10m aan.  De gouden regel is dat een matras tenminste 20 cm langer moet zijn dan jezelf, je ligt immers nooit helemaal boven- of onderin. Benieuwd wat het beste bij je past? Krijg hier online matrasadvies aan de hand van jouw bouw en voorkeuren.

Tip: Een matras omdraaien? Niet nodig! Kies een matras dat is opgebouwd uit lagen, specifiek ontwikkeld voor de verschillende gedeeltes van je lichaam, zodat je deze niet hoeft te draaien.

2. Kies een matras aan de hand van jouw slaapgedrag

Ben jij een nachtbraker en kom je ’s nachts maar moeilijk in slaap? Ook daar kan het matras invloed op hebben. Matrassen met ‘normale’ pocketveren voelen vaak stug aan en je beweegt veel mee wanneer je partner beweegt. Niet ideaal als je lekker probeert te slapen. Bij een matras met DPPS pocketveren voel je de bewegingen van je partner minder snel en kan je zelf veel vrijer draaien tijdens je slaap.. Verkies jij daarnaast stiekem vaak het bed boven de sofa als relaxfauteuil? Waarom geef je jezelf dan niet dat beetje extra comfort met een verstelbare bedbodem. Daarmee kan je ook heerlijk zitten in bed om je favoriete boek of magazine te lezen. Over de ultieme zondagmiddag loungebank gesproken!

3. Moeite met opstaan?

En nee, dan bedoelen we niet dat je met geen mogelijkheid je bed uit te krijgen bent. We hebben het letterlijk over de moeite die je moet nemen om -zonder rugklachten- je bed uit te komen. Merk je dat vooral het opstaan je veel energie kost, omdat het matras bijvoorbeeld doorzakt? Heb je al eens nagedacht over een verhoogd bed? Dat is helemaal zo gek nog niet. Daarnaast kun je er ook nog eens meer onder kwijt. Zo sla je dus twee vliegen in één klap.

4. Denk ook aan het kussen

Ok, genoeg over het matras. Heb je je wel eens afgevraagd of het misschien aan het kussen ligt dat je ’s ochtends met nekpijn opstaat? Probeer voor jezelf eens te analyseren op wat voor manier je op het kussen in slaap valt en hoe je daarna ‘s ochtends wakker wordt. Dit kun je ook door een slaapadviseur in de winkel laten doen. Aan jouw slaaphouding valt namelijk af te lezen of het kussen je nek en wervelkolom wel genoeg ondersteunt. Ook van belang is of je tijdens de slaap veel transpireert of dat je last hebt van bepaalde allergieën. Kies op basis van deze factoren vervolgens de juiste vulling. Denk aan dons, latex of polyester vezelbolletjes. Het allerbelangrijkste hierbij is: jij bent uniek, dus je hoofdkussen is ook uniek. Vervang je kussen om de drie á vier jaar, dan is deze namelijk aan vervanging toe. Bij een nieuw matras – die je lichaam een andere ondersteuning geeft – hoort ook een passend kussen, zodat het geheel goed op elkaar afgestemd is.

Denk eens aan een Auping matras

Heb je de boosdoener gevonden en zorgt je matras ervoor dat je slecht slaapt? Start je zoektocht eens bij Auping. Zij hebben een ruime selectie matrassen, kussens, verhoogde bedden en zelfs verstelbare bedbodems.

Ook interessant