null Beeld

4 tips om fit én uitgerust wakker te worden

In een ideale wereld slapen we acht uur lang als een roos en worden we vervolgens uitgerust en vol energie wakker. Helaas is dit voor veel van ons niet hoe het gaat. Een slechte nachtrust simpelweg accepteren is niet nodig: met deze tips kun je de kwaliteit van je slaap beïnvloeden.

Margriet samen met Rolfstone

Want de kwaliteit van je nachtrust is nóg belangrijker dan het aantal uren dat je slaapt.

Regelmaat, óók in het weekend

Uitgerust wakker worden, is wat we willen. Word je vaak moe wakker, dan kan het zijn dat je niet genoeg uren maakt of te licht slaapt, maar het kan ook komen doordat er geen regelmaat in je slaappatroon zit. Lekker uitslapen op een vrije dag is verleidelijk, maar brengt ook je lichaam in verwarring. Er zijn namelijk allerlei processen die je helpen fit wakker te worden, die gebaseerd zijn op een goed slaap- en waakritme. Stel, je staat iedere dag om acht uur op, dan weet je lichaam na een tijdje dat het iets vóór achten het hormoon cortisol moet gaan aanmaken. Op het moment dat je wakker wordt, ben je dan namelijk meteen alert.

Je lichaam een handje helpen? Gooi dan ook meteen de gordijnen open wanneer je wakker bent. Daglicht maakt namelijk ook cortisol aan en geeft je meteen een energieboost.

Niet te koud en niet te warm

Met de hitte van afgelopen weken hebben we het allemaal gemerkt: een te hoge temperatuur in je slaapkamer zorgt dat je slechter slaapt. In Nederland hebben we (gelukkig) niet heel veel van die plaknachten, dus meestal kun je de temperatuur wel omlaag krijgen door in de slaapkamer een raampje open te zetten. De ideale temperatuur om in te slapen ligt tussen de 16 en 21 graden, dus probeer dat ook in de winter goed in de gaten te houden. Te koud is overigens ook niet goed: vooral koude voeten zijn een enorme slaapverstoorder. Sokken aan dan maar?

Schone lucht

Naast de temperatuur, is ook de kwaliteit van de lucht in je slaapkamer heel belangrijk voor een goede nachtrust. Wanneer de luchtkwaliteit niet goed is, kun je last krijgen van nare klachten als hoofdpijn, benauwdheid, dufheid en slaapproblemen. Vervuiling van de lucht in huis gaat sneller dan je denkt: dagelijkse bezigheden als schoonmaken met bijvoorbeeld chloor en de stofzuiger kunnen al invloed hebben. Maar ook het branden van kaarsen zorgt voor een slechtere luchtkwaliteit, net als huisdieren, zweet, virussen en bacteriën. Omdat we nogal wat uren in de slaapkamer doorbrengen, is het belangrijk de kwaliteit van de lucht die je inademt optimaal te houden.

Ventileren en een raampje openzetten doen al veel goeds, maar echt beter slapen lukt alleen als de lucht fris en schoon is. Dat kan bijvoorbeeld met de luchtreiniger Air Balance van Rolfstone. Deze ververst de lucht in de kamer continue en haalt o.a. bacteriën, virussen en stof uit de lucht. Ook voor mensen die wat gevoeliger zijn voor bijvoorbeeld huisstofmijt en pollen helpt deze luchtreiniger om klachten verminderen. Naast reinigen meet het apparaat ook hoe schoon de lucht in huis is en laat je door kleuren weten hoe het met de luchtkwaliteit gesteld is. En ook niet onbelangrijk voor een goede nachtrust: stilte en een donkere omgeving. Het is dan ook heel fijn dat deze reiniger heel stil is en een speciale slaapstand heeft, waarbij ook alle lichtjes uitgaan.

De Air Balance is ook een beauty om te zien Beeld

Tip: ook planten werken luchtzuiverend en stimuleren zo een betere nachtrust

De 4-7-8 methode

Moeite met in slaap komen? Er zijn mensen die zweren bij de 4-7-8 methode, een ademhalingsoefening die je helpt te ontspannen waardoor je sneller in slaap valt. Het werkt als volgt:

  • Adem gedurende 4 seconden heel rustig in door je neus.
  • Houd je adem 7 seconden in. Adem heel rustig uit door je mond gedurende 8 seconden.
  • Herhaal de ademhalingsoefening tot je in slaap valt.

Word je midden in de nacht weer wakker? Ook dan kun je deze methode gebruiken om weer in slaap te vallen. Slaap lekker!

null Beeld
Commerciële redactie

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden