Gezondheid

4 tips voor meer balans in je energie-inname en verbruik

vrouw-nek.jpg

Na een lange winter staat ineens de lente op de stoep. De bomen springen in bloei en de vogeltjes beginnen uit volle borst te fluiten. Door dat mooie weer krijg je zin om je zomerkleren uit de kast te trekken. Maar o jee, die winterkilo’s… Wat nu?

Het voorjaar en de zomergarderobe, soms is dat een confronterend moment. Want: past die korte broek nog? Ben ik nog wel goed op gewicht? Zo aan het begin van de lente maak je de balans op. Het Voedingscentrum geeft een aantal handige tips voor een goede balans in je energie-inname.

Energiebalans

Eten en drinken geeft je lichaam energie. Bijvoorbeeld om je warm te houden, om eten te verteren en om te bewegen. Je lichaam is als een oplaadbare batterij. De batterij laadt op door voeding en loopt leeg door de energie uit je eten te gebruiken. Als je over langere tijd evenveel energie verbruikt als je binnenkrijgt, kom je niet aan. Krijg je meer energie binnen dan je lichaam verbruikt, dan blijft er energie ‘over’. Dat slaat je lichaam op als vet.

Als je lange tijd achter elkaar meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt, kom je aan. Krijg je juist minder energie binnen dan je verbruikt, dan val je af.

4 tips om een goede energiebalans te behouden

Tip 1. Eet niet meer dan je nodig hebt
Dat bereik je door voldoende te eten uit de Schijf van Vijf en niet te veel te eten van producten die buiten de Schijf van Vijf staan. Drink ook zo min mogelijk energierijke dranken zoals frisdrank, vruchtensap en zuivel met toegevoegd suiker. Kies vooral voor water en thee en koffie zonder suiker.

Tip 2. Advies op maat
Vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een advies op maat en bekijk hoe je om kunt gaan met producten buiten de Schijf van Vijf.

Tip 3. Beweeg voldoende
Hoe meer je beweegt, hoe meer energie je verbruikt. Beweeg jij genoeg?

Tip 4. Houd een vinger aan de pols
Weeg jezelf 1 keer in de week op een vast moment.

Ben je 2 of 3 kilo aangekomen? Kijk dan of je wat minder kunt eten van de producten buiten de Schijf van Vijf of dat je wat meer kunt bewegen. Niet iedereen verbruikt evenveel energie. Zo verbruiken mannen meer dan vrouwen en jongeren meer dan ouderen. Hoeveel calorieën iemand nodig heeft, hangt van meer dingen af dan leeftijd en geslacht. Mensen die veel bewegen of heel lang zijn verbruiken bijvoorbeeld meer energie dan mensen die niet veel bewegen en klein zijn.

Wil je weten of jij een gezond gewicht hebt? Vul de BMI-meter van het Voedingscentrum in. Op deze pagina vind je nog meer tips en tricks die je kunnen helpen om een gezonde energiebalans te behouden.

Lees ook:

De allerlekkerste eierkoeken maak jezelf

Bekijk ook:

 

Meer artikelen op Margriet.nl lezen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant