Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

4x superfoods om te proberen bij hooikoorts

ananas.jpg

Ben je elk voorjaar weer aan het snotteren? Uit onderzoek blijkt dat sommige voedingsmiddelen allergische reacties, zoals die van hooikoorts, kunnen helpen onderdrukken.

De voorjaarszon, wie geniet er niet van? Maar als je neus loopt, je ogen jeuken en je telkens moet niezen, valt er weinig te genieten deze lentedagen. Toch kun je zelf veel doen om de ergste hooikoortsklachten te verlichten. Door op tijd met preventieve medicatie te beginnen, kun je ze soms zelfs helemaal voorkomen.

Vier superfoods bij allergieën

Ben je ondanks alles nog steeds aan het snotteren? Volgens de gezondheidssite Sonima.com kunnen deze vier ‘superfoods’ allergieën helpen onderdrukken:

1. Uien

We verwerken ze zo vaak en zo vanzelfsprekend in allerlei recepten, dat we bijna zouden vergeten hoe gezond uien eigenlijk zijn! Uien zijn zelfs ‘de meest bestudeerde voedingsmiddelen vanwege hun anti-allergische eigenschappen,’ schreven Tsjechische wetenschappers eerder in Molecules, een wetenschappelijk online magazine. De geneeskrachtige werking wordt vooral toegeschreven aan het stofje quercetine, een sterke flavonoïde (antioxidant) waar uien bol van staan. Het stofje zou het immuunsysteem stimuleren, ontstekingen tegengaan en nog belangrijker: het zorgt ervoor dat er minder histamines vrijkomen, stofjes die allergische reacties veroorzaken.

Ben je allergisch voor uien, of vind je ze gewoon niet lekker? In appels, broccoli en bessen zit ook veel quercetine! Zo maak je een gezonde snack met blauwe bessen:

2. Broccolikiemen

In de supermarkt vind je tegenwoordig allerlei soorten kiemen in het koelvak. Last van hooikoorts of je luchtwegen? Kies dan eens voor broccolikiemen. Zo vermoeden onderzoekers dat mensen met astma en allergieën mogelijk minder last van luchtverontreiniging hebben als zij broccoli of broccolikiemen eten. Daarnaast zouden de kiemen ervoor kunnen zorgen dat je lichaam minder schadelijke cellen aanmaakt, aldus Sonima.com. Dit laatste is overigens niets nieuws onder de zon: het Voedingscentrum verkondigt al jaren dat het eten van groenten- en fruitsoorten de kans op kanker en andere ziektes, zoals diabetes, verkleint.

De smaak van broccolikiemen is vergelijkbaar met die van radijsjes. Ze zijn makkelijk en lekker in elke salade, maar ook smakelijk op een broodje tonijn, avocado of kaas!

3. Kurkuma

In India wordt het al eeuwenlang gebruikt als ayurvedisch medicijn en zelfs het Nederlandse AMC doet er onderzoek naar. Kurkuma, het gele specerij dat ook in kerrie zit, blijkt namelijk een superspecerij te zijn. Het geheim schuilt ‘m in het stofje curcumine, dat één van de krachtigste antioxidanten zou zijn. Van deze stofjes is bekend dat ze onze cellen beschermen tegen beschadiging. Kurkuma wordt verder geroemd om de ontstekingsremmende werking. Zo toonde een studie in 2014 aan dat astmapatiënten het minder benauwd hadden als zij hooggedoseerde capsules met curcumine innamen. Dankzij de ontstekingsremmende werking zou je lichaam bovendien beter in staat zijn om te herstellen van een allergische reactie.

4. Ananas

Wat ananas zo bijzonder maakt, is het sap. Dat is rijk aan bromelaïne, een enzym dat alleen in ananas zit. Over dit stofje doen nogal wat broodjeaapverhalen de ronde. Zo wordt het enzym als vetverbrander beschouwd, terwijl dat helemaal niet klopt. Wat wél waar is, is dat wetenschappers erg geïnteresseerd zijn in de ontstekingsremmende en anti-allergische werking van bromelaïne. Zo ontdekten onderzoekers aan de University of Connecticut School of Medicine dat het stofje uit ananas allergische reacties en luchtwegontstekingen vermindert. Volgens Sonima.com schrijven sommige chirurgen het zelfs hun patiënten voor na een operatie, omdat het goed zou zijn tegen zwellingen.

Bron | Somina.comNatuur Diëtisten Nederland, Thuisarts.nl

Ook goed om te weten

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant