Gezondheid

4 redenen waarom zitten slecht is voor je gezondheid

waarom-zitten-slecht-voor-je-gezondheid-is.png

Uit onderzoek van de National Institutes of Health blijkt dat zestig procent van de volwassen Amerikanen hun wakkere uren zittend doorbrengen. Gemiddeld zo’n zes uur per dag. Wat is hiervan het effect op onze gezondheid?

Minder gewicht verliezen

Zit je veel op een dag en beweeg je weinig? Dan is afvallen een hele klus. Hoe langer je van dag tot dag op de stoel of bank zit, hoe meer je lichaam zich aanpast aan de verminderde fysieke eisen. Uiteindelijk vertaagt hierdoor je stofwisseling. Het is belangrijk om dus vaker van je stoel op te staan.

Trage bloedsomloop

Bewegen is goed voor de doorbloeding, omdat door het samentrekken van de spieren de bloedsomloop wordt geactiveerd. Als je de hele dag zit, ontspannen je spieren juist en neemt je algemene bloedsomloop af. Hierdoor blijft het bloed bundelen in je benen, waardoor het niet efficiënt terug naar het hart wordt gestuurd. Dit verklaart vaak dat zware gevoel in je benen of opgezwollen enkels en voeten.

Onderzoekers van de Indiana University hebben echter ontdekt dat zelfs een korte wandeling al kan helpen om de spieractiviteit te verhogen en zo de bloedstroom te herstellen.

Verhoogde kans op chronische ziektes

Volgens de World Health Organization (WHO) is het gebrek aan beweging de vierde belangrijke factor voor het ontstaan van chronische ziektes. Te lang en te veel zitten is ook gekoppeld aan een te hoog cholesterolgehalte in het bloed, waardoor het risico op hart- en vaatziektes wordt verhoogd. Uit een studie van de Ohio State University blijkt dat het lichaam minder in staat het LDL (slechte cholesterol) in HDL (goed cholesterol) om te zetten na langdurig zitten, waardoor het risico op een hartaanval met dertig procent wordt verhoogd.

Een half uur per dag bewegen wordt daarom niet voor niets aangeraden. Maar ook als je dit niet haalt, is het aan te raden om vaker te gaan staan in plaats van te zitten. Ook dan neemt de kans op chronische ziektes, zoals beroertes en diabetes af.

Minder lang leven

Veel zitten is ook gelinkt aan een hoog sterftecijfer. Uit een studie waarin 53.440 mannen en 69.776 vrouwen veertien jaar werden gevolgd, bleek dat de vrouwelijke deelnemers die meer dan zes dagen zaten en niet veel bewogen 94 procent kans hadden om te sterven aan een hart- en vaatziektes.

Onderzoekers ontdekten ook dat mannen en vrouwen die de minste tijd zittend besteden slanker waren, niet rookten en een lagere calorie-inname hadden. Ook als je zo’n tien minuten per dag loopt, leef je al twee jaar langer. En beweeg je 45 minuten per dag, kun je zelfs vier of meer jaren toevoegen.

Breng jij de dag veelal zittend door? 

Ook interessant