Gezondheid

4 oorzaken waarom we vóór de wekker wakker worden

wekker.jpg

Ben je een van die mensen die wakker wordt voordat de wekker gaat? Ook als je het liefst nog even zou willen doorslapen? Volgens slaapexperts kan het déze oorzaken hebben.

1. Je hebt genoeg slaap gehad

Er zijn veel verschillende oorzaken waardoor  je wakker kunt worden voordat de wekker gaat. Zoals je biologische klok. Mensen die gewend zijn om elke dag bijtijds naar bed te gaan en op te staan, hebben meer kans om vroeger wakker te worden dan mensen die laat naar bed gaan en het liefst ook later opstaan. Simpelweg omdat ze dan voldoende nachtrust hebben gehad. Heel gezond dus! Een avondmens zal juist eerder door de wekker héén slapen, omdat zijn lichaam nog meer rust nodig heeft.

2. Circulatie op gang brengen

Een andere oorzaak kan zijn dat je lichaam alvast zijn natuurlijke circulatie op gang wil brengen. “Het is niet abnormaal om halverwege de nacht wakker te worden,” vertelt de Amerikaanse slaapexpert Sujay Kansagra aan elite daily. “Je lichaam doet het waarschijnlijk om een goede reden. Tijdens de lichte fases van onze slaap, wanneer we rusteloos worden en van houding veranderen, beschermen we in feite onszelf.” Als je zomaar wakker wordt, kan dit dus betekenen dat je lichaam meer beweging nodig heeft om de circulatie op gang te houden, aldus Kansagra.

3. Een volle blaas

Ook een volle blaas is aanleiding voor je lichaam om je wakker te schudden voordat de wekker gaat. En hoe ouder je wordt, hoe vaker dit kan gebeuren. Ongeveer de helft van de mensen tussen de 65 en 75 jaar ’s moet nachts minstens twee keer uit bed om te plassen, vertelt uroloog Ruud Bosch van Universitair Medisch Centrum Utrecht aan gezondNU. “Het is dus iets wat bij de leeftijd hoort.” Als je jonger bent en vaker dan één keer per nacht je bed uit moet om te plassen, kan dit op een overactieve blaas duiden.

4. Licht en geluid

Ook stoorzenders zoals een snurkende partner of andere omgevingsgeluiden, kunnen je voortijdig uit je slaap rukken. “Zelfs tijdens onze diepe slaap kunnen onze hersenen heel actief zijn,” vertelt Sujay Kansagra op elite daily. “Zo kunnen stoorzenders als licht en geluid er gemakkelijk voor zorgen dat we wakker worden.” Vooral mensen die over het algemeen onrustig slapen, zijn volgens de slaapexpert gevoelig voor deze vorm van ‘slaapdisruptie’, ofwel onwenselijke slaaponderbreking. Eén lichtstraaltje door het gordijn en ja hoor, je bent wéér voor de wekker wakker.

Uitgerust wakker worden?

Wil je graag zoals veel ochtendmensen uitgerust wakker worden vóórdat de wekker gaat? Dat kun je trainen. Het belangrijkst is om consequent op tijd naar bed te gaan en rond dezelfde tijd op te staan. Avondmensen doen er goed aan om een ochtendwandeling te maken: fel ochtendlicht werkt als een reset voor je biologische klok, waardoor je ’s avonds eerder moe zult worden, sneller je bed in duikt en dus eerder wakker zult worden. Ook deze slaaptips kunnen helpen om uitgerust(er) wakker te worden.
Bron | Metronieuws, iStock

Lees ook

Hoeveel uur slaap per nacht heb je nou echt nodig?
Deze voetentruc kan ervoor zorgen dat je sneller in slaap valt
Zo slaap je meteen als een roosje op je vakantieadres

Ook interessant