Twee vrouwen yoga Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

4 redenen om een minder intensieve work-out te verkiezen boven een intensieve training

Ben je van plan om de komende periode wat kilo’s kwijt te raken of gewoon wat fitter te worden? Dan kun je er voor kiezen om intensieve work-outs te doen. Denk hierbij aan lange afstanden hardlopen of hoge gewichten tillen met krachttraining, maar wist je dat trainingen met een lagere intensiteit, zoals wandelen, yoga of fietsen net zo effectief zijn?

Daarbij komt dat trainen met een lagere intensiteit ook nog eens verschillende gezondheidsvoordelen met zich meebrengt.

Training met lagere intensiteit

Brian Nunez, prestatiecoach bij Nike, vertelt aan Huffpost dat trainen met een lagere intensiteit betekent dat je een aanhoudende periode van 30 minuten of langer tussen 57 en 63 procent van je maximale hartslag traint. Dit type oefening wordt meestal in hetzelfde tempo uitgevoerd, in tegenstelling tot intervaltraining met hoge intensiteit, waarbij perioden van maximale inspanning en rust worden gecombineerd.

“Trainingen met lage intensiteit kunnen je de cardiovasculaire voordelen bieden van fitness met een hogere intensiteit zonder de impact of stress op je gewrichten,” vertelt Nunez. Ze kunnen ook na een andere training worden gedaan als een cooldown of als een oefening op een hersteldag om het lichaam tussen zwaardere sessies actief te houden. “Trainen met lage intensiteit is ook goed voor mensen die beginnen of die terugkomen van een lange pauze”, legt Nunez uit. “Consistentie zal altijd de intensiteit overtreffen in termen van de gezondheid en duurzaamheid van elk waardig doel.”

4 gezondheidsvoordelen van een minder intensieve work-out

Ben je nog niet volledig overtuigd om voor een wat mindere intensieve work-out te gaan? Dan geven we je hieronder nog eens 4 redenen om er misschien toch eens over na te denken.

1. Verhoogde hersenactiviteit

“Oefeningen met een lagere intensiteit laten positieve bijwerkingen zien bij het verbeteren van allerlei psychische aandoeningen en cognitieve stoornissen”, vertelt Dylan Knight aan Huffpost, een personal trainer in Los Angeles. Een studie uit 2019, uitgevoerd door het Duitse Universitaire Ziekenhuis Bonn, heeft de effecten van zowel oefeningen met hoge als lage intensiteit op de hersenen gemeten. Een groep atleten voerde de twee afzonderlijke intensiteiten op verschillende dagen uit, met MRI’s die de hersenactiviteit meten als reactie op beide soorten trainingsniveaus.

“Interessant is dat de bevindingen een groot verschil tussen hen aan het licht brachten. De oefening met hoge intensiteit toonde een groter effect op emotionele intelligentie, terwijl de oefening met lage intensiteit een grotere verbetering had laten zien in cognitie en aandachtsrespons niveaus,” legt Knight uit. “Dus lichaamsbeweging zorgt er in het algemeen voor dat je als persoon meer emotioneel gereguleerd wordt, maar oefeningen met een lage intensiteit hebben ook een positief effect op iemands neuroplasticiteit niveau op de lange termijn.”

2. Het is makkelijker voor je lichaam

Jessica Domi, personal trainer, vertelt aan Huffpost dat oefeningen met een lagere intensiteit ervoor zorgen dat je minder stress uit op je spieren en gewrichten. Aan de andere kant kunnen oefeningen met hoge intensiteit soms leiden tot overbelastingsblessures. “Lage intensiteit betekent ook minder tijd onder zware belasting, wat ook een verminderd risico op spierspanningen en ontstoken gewrichten oplevert,” vertelt Katie Kollath, mede-eigenaar van Barpath Fitness in Colorado.

3. Het kan stijfheid verminderen

Domi legt verder uit dat het uitvoeren van fysieke activiteit in een gestaag tempo en op een consistente manier stijfheid, pijn en letsel aan gewrichten en spieren helpen verlichten. Stijfheid kan namelijk optreden als je een tijdje fysiek inactief bent geweest. Dit is waar oefeningen met een lage intensiteit kunnen helpen, door de spieren en gewrichten altijd in beweging te houden. “Gewrichtspijn kan worden verminderd door consistente beweging, die vervolgens de kracht in de spieren rond het gewricht verbetert,” aldus Domi.

4. Een betere balans

Verschillende studies hebben aangetoond dat trainingen met een lage intensiteit gekoppeld zijn aan een verbetering van de balans. “Als je een slechte balans hebt en begint te springen of rennen, zullen je gewrichten zwaar worden belast om te voorkomen dat je valt, maar de zwakke spieren zullen niet snel genoeg kunnen reageren om sterke posities vast te houden of kracht te creëren,” vertelt Abi Fernandez, een verpleegster en musculoskeletale beoefenaar bij Loving Tums, een holistische lichaamswerk- en fitnessorganisatie voor vrouwen.

Als je langzame oefeningen doet, zoals bij yoga of wat gewichtoefeningen zoals laterale step-ups, kun je de stabiliteits- en balanssystemen trainen. “Je zult langzaam je bilspieren, dijen en buik voelen vuren en uiteindelijk help je deze spieren om een goede balans te krijgen,” aldus Fernandez.

Bron | Huffpost

Sanne van De WeteringGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden