Gezondheid

4 handige tips die gezond eten een stuk makkelijker maken

4-handige-tips-die-gezond-eten-een-stuk-makkelijker-maken.jpg

Gezond eten is vaak makkelijker dan je denkt. Je hoeft daarvoor geen speciaal dieet te volgen. Eten volgens de Schijf van Vijf is een handige manier om ervoor te zorgen dat je dagelijks de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Je bent met een paar kleine aanpassingen al een stuk gezonder bezig.

Maar wat zijn nu dé gouden tips om gezonder te eten? Deze vier tips:

1. Vervang wit door volkoren

Je risico op hart- en vaatzieken, diabetes type 2 (suikerziekte) en darmkanker maak je al kleiner door het eten van drie opscheplepels volkoren graanproducten of drie volkoren boterhammen per dag. Volkoren zit ook nog eens boordevol vezels. En het heeft een heerlijke volle smaak. Veel te winnen dus als je witbrood, witte pasta en witte rijst vervangt door volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst.

2. Vervang een keer vlees door peulvruchten

Minder vlees en meer plantaardig eten: dat is goed voor jezelf én voor het milieu. Je kunt ook prima zonder vlees. Maar als je één keer per week je biefstukje vervangt door een portie peulvruchten, dan is dat al grote winst. Peulvruchten verlagen je LDL-cholesterol, wat helpt om je bloedvaten gezond te houden. En ze bevatten eiwit, veel vezels, ijzer en andere nuttige voedingsstoffen. Peulvruchten zijn bijvoorbeeld bruine bonen, kikkererwten en linzen. Ze kunnen prima in de soep, door je salade of in een stoofpotje.

3. Neem elke dag een handje ongezouten noten

Elke dag een handje ongezouten noten is goed voor je. Het beschermt tegen bepaalde hart- en vaatziekten en het is goed voor je cholesterolgehalte. Noten bevatten ijzer, vitamine E en vitamine B1. Ze zijn dus erg voedzaam. Een boterham met pindakaas van honderd procent pinda’s staat gelijk aan een handje noten.

4. Vervang fris en sap door water

Sappen en frisdranken zijn vaak erg suikerrijk. Zo bevat één glas appelsap zo’n zeven suikerklontjes. Je krijgt daarmee ongemerkt veel calorieën binnen en dat leidt makkelijk tot overgewicht. Verder vergoten suikerhoudende dranken de kans op diabetes type 2. Een simpele stap is dus om sap en fris te vervangen door water. Nog een voordeel: het scheelt bakken met geld. Koffie en thee zonder suiker zijn ook een goede keuze. Wist je dat drie koppen thee per dag de bloedruk verlaagt en de kans op een beroerte verkleint?

Meer tips over gezond eten? Of weten hoeveel en wat uit de Schijf van Vijf je nodig hebt? Ga naar voedingscentrum.nl.

Beeld | iStock
Bron | Voedingscentrum.nl

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant