Gezondheid

4x gezonde bessen

gezonde-bessen.png

Bessen zijn niet alleen lekker, ze zijn ook nog eens supergezond. Ze zitten boordevol vitamines, mineralen en antioxidanten. Gooi ze daarom in de blender voor een smoothie, meng ze door de yoghurt of snoep ze als tussendoortje. Hierbij vier bessen en hun gezonde werking!

Açai bessen

Een gezonde, maar misschien nog niet zo’n heel bekende is de Açai bes. Het is een klein besje, donkerpaars van kleur, dat oorspronkelijk uit het Amazonegebied komt. De bes heeft een hoog gehalte aan antioxidanten, die lichaamscellen beschermen. Ook bevatten ze veel proteïnen, vezels, fosfor, omega-vetzuren en belangrijke vitamines en mineralen, waaronder B1, B2, B3, C, E, calcium en voedingsvezels. Deze bessen staan erom bekend dat ze bescherming bieden tegen chronische ziektes, goed voor het hart zijn en dat het risico op neurologische aandoeningen afneemt.

acaibessen


Goji bessen

Goji bessen behoren met stip tot de zogenoemde ‘supervruchten’. Ze zitten vol vitamines, mineralen, aminozuren en andere belangrijke voedingstoffen. Ook zitten er veel antioxidanten in, die zouden helpen tegen huidveroudering en een gunstig effect zouden hebben op het libido. In China worden deze kleine rode besjes ook wel ‘happy berries’ genoemd, omdat dagelijks een handje van deze bessen een positieve invloed zou hebben op het humeur. Goji bessen bevatten maar liefst 18 aminozuren en 21 mineralen, waarvan de voornaamste ijzer, koper, zink, selenium, fosfor en calcium zijn.

Goji bessen

Cranberries

Cranberries komen oorspronkelijk uit Noord-Amerika, maar groeien tegenwoordig ook op Terschelling. Het verhaal gaat dat er in 1845 een vat met cranberries is aangespoeld en dat de bessen toen ook hier bleken te kunnen groeien. Cranberries bevatten heel veel vitamine C, maar ook proanthocyanidinen. Die zorgen ervoor dat bacteriën zich niet aan de blaaswand kunnen hechten, wat helpt een blaasontsteking te voorkomen.

cranberry

Blauwe bessen

Zie je blauwe bessen in de supermarkt liggen, neem ze dan mee. Deze kleine besjes hebben dankzij de kleurstof anthocyaan een goede werking op hart- en bloedvaten. Daarnaast bevatten ze net als andere bessen ook veel antioxidanten. Zo spelen een belangrijke rol bij het verouderingsproces, werken ontstekingsremmend, cholesterolverlagend en beschermen tegen verschillende ziektes, waaronder kanker en diabetes. Eet ze zo puur mogelijk, want in combinatie met suiker verliest de bes zijn gezonde krachten.

blauwebessen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tip! Combineer verschillende soorten bessen, zodat je een mix krijgt van vitamines, mineralen en antioxidanten die elkaar in werking versterken. Blauwe bessen koop je bij de supermarkt, net als cranberries. Goji bessen en Açai bessen zijn onder andere verkrijgbaar bij De Tuinen.

Ook interessant