Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

4x wat je wilt weten over afvallen

afvallen.png

De beste voornemens zijn in aantocht, dus afvallen wordt weer razend populair – want in de verschillende Tops 10 van goede voornemens staat afvallen meestal op de eerste plaats. Margriet helpt je graag met de juiste voorbereidingen. Daarom: 4 wetenswaardigheden om rekening mee te houden (en het makkelijker te maken).

High van eten?

Van lekker eten kun je high worden, blijkt uit het boek Eet mij van Asha ten Broeke en Ronald Veldhuizen. Onderzoek wijst uit dat als je iets heel lekkers eet, je brein meer dopamine en opioïden aanmaakt. Dat zijn stoffen die ook vrijkomen tijdens een vrijpartij. Vooral de combinaties vet + zoet en vet + zout wakkert de productie aan. Dit ontregelt de werking van de hypothalamus in ons brein die ons slaapgedrag, lichaamstemperatuur én hongergevoel aanstuurt. Gevolg: er wordt te veel van het ‘hongerhormoon’ ghrelin aangemaakt, waardoor je meer eet dan nodig.

Extra calorieën door slaaptekort

Wat te veel eten met slapen te maken heeft? Veel, aldus de Amerikaanse Hartstichting. Uit onderzoek blijkt dat mensen die minder dan zeven uur per nacht slapen ongeveer vijfhonderd calorieën extra per dag eten. De boosdoener? Daar is-ie weer: het hormoon ghrelin, dat ook bij slaaptekort extra wordt aangemaakt.

Eiwitrijke voeding

Eiwitrijk eten is een goed hulpmiddel als je wilt afvallen – mits je geen nieraandoening hebt – omdat het veel langer een verzadigd gevoel geeft. Probeer niet koolhydraten en vetten uit te sluiten, want een evenwichtige samenstelling van je voeding is het gezondst. Naast vis-, schaal- en schelpdieren zijn eieren, magere kwark en magere yoghurt, bonen en peulvruchten prima bronnen van eiwit. En vlees natuurlijk. Vegetariërs kunnen hun eiwitten halen uit noten, zaden, kiemgroenten, paddenstoelen en sojaproducten als tofu en tempeh.

Gezond eten en bewegen

85% van de lijners weegt na twee jaar zwaarder dan voor ze begonnen met hun dieet. Hoe uitgekauwd het ook klinkt: de beste manier om blijvend af te vallen is gezond en beheerst eten, gecombineerd met beweging. Het is belangrijk om bewust je ongezonde gewoontes te doorbreken, maar doe dat met beleid. Neem je voor om bijvoorbeeld één of twee dingen anders te doen. Neem niet dat koekje bij de koffie en vervang de vette kaas op je boterham door kipfilet. Ook al zal het resultaat niet meteen spectaculair zijn, langzaam maar zeker zal je gewicht afnemen.

Bron | Margriet 04 – 2013

Doe mee met de Margriet Fit Challenge
Op 1 januari 2015 start Margriet met de Fit Challenge, een steuntje in de rug om het nieuwe jaar gezond en fit te beginnen. Wil je in het nieuwe jaar een paar kilo afvallen? Is jouw goede voornemen om minder te snoepen en gezonder te eten? Of wil je meer bewegen? Schrijf je nu alvast in!

Ook interessant