Gezondheid

Slaapproblemen: wel of geen melatoninepillen slikken?

Veel mensen slikken melatonine voor het slapengaan. Maar artsen waarschuwen dat dat juist slaapproblemen kan verergeren. Margriet vroeg slaapexpert en neuroloog Marcel Smits van Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede om advies.

Melatonine is, kort door de bocht genomen, een slaaphormoon. Als je niet goed kunt slapen, kan een melatoninesupplement dus uitkomst bieden. “Vaak wordt gedacht dat het een gewoon slaapmiddel is,” vertelde Smits eerder in Margriet 20/2015. “Het is echter een middel om de biologische klok te verschuiven.”

Niet vlak voor bedtijd innemen!

Bij melatonine is het belangrijk dat het op het juiste tijdstip wordt ingenomen. En dat doen de meeste mensen niet, waarschuwden Smits en andere artsen van verschillende slaapcentra onlangs in de Volkskrant. Melatonine wordt namelijk veelal geslikt vlak voor het slapengaan, wat soms ook wordt geadviseerd in de bijsluiter. In werkelijkheid moeten de pillen echter al drie tot vijf uur vóórdat je lichaamseigen productie van melatonine op gang komt worden geslikt. En dat is voor het gros van de mensen niet het moment vlak voordat ze naar bed gaan, weet neuroloog Smits.

Slaapstoornissen kunnen verergeren

Smits: “Het grootste probleem is dat slaapstoornissen juist kunnen verergeren. Zowel het verkeerd innemen als een te hoge dosis slikken kan als gevolg hebben dat mensen nóg later inslapen, of midden in de nacht wakker worden en niet meer verder kunnen slapen.”

Alternatieven

Smits: “Als je slaapproblemen hebt, en je slikt melatonine, moet je zes weken stoppen om een betrouwbaar inzicht te kunnen krijgen in wanneer de eigen melatonineproductie op gang komt. Via speeksel kun je dit meten. Vervolgens kunnen we kijken welke behandeling het meest passend is. Dat kan melatonine zijn, maar ook lichttherapie of verandering van leefstijl. Dat is beter dan op eigen houtje iets gaan slikken waarvan je denkt dat het geen kwaad kan. Het lost namelijk het probleem niet op.”

Wil je weten wat je kunt doen om je levensstijl aan te passen? Met deze slaaptips, hoe voor de hand liggend ook, zijn de meeste mensen echt sneller in dromenland.

Ook goed om te weten

Deze voeding bevat van nature melatonine
Slechte slaper? Schrap deze voeding van je menu
Wat helpt tegen rusteloze benen?

Bekijk ook

Creatief met groen: stylist Romeo Sommers laat zien hoe je een boeket met mais maakt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant