Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

20x sterker, relaxter en slanker!

tips.jpg

Start de zomer goed met deze twintig tips voor een instant fitter en relaxter gevoel!

Tip 1: Bananenpannenkoeken zijn een lekkere en verantwoorde snack, vooral nadat je flink hebt bewogen of getraind. En makkelijk te bereiden: mix twee losgeklopte eieren met een snuf koekkruiden en twee rijpe bananen. Bak lichtbruin in een 
beetje (kokos)olie.

Tip 2: Doe bij het boodschappen doen of tijdens het blokje om met de hond eens enkelgewichten om. Zo train je bijna ongemerkt. Onder andere verkrijgbaar bij bol.com.

Tip 3: Het trendy paleo- of oerdieet – groentes, vlees, vis, eieren, noten en fruit – lijkt niet alleen de kans op hart- en vaatziektes en diabetes te verminderen, je verliest er ook kilo’s door. Lees hier drie paleo recepten geselecteerd uit het boek De Paleo Chef van Pete Evans.

Tip 4: Wil je minder vlees of 
vis eten en toch aan je 
eiwitten komen? Plantaardige eiwitten haal je bijvoorbeeld uit linzen, kikkererwten en sojaproducten zoals tofu of seitan (verkrijgbaar in de biologische supermarkt).

Tip 5: Rauwe cacao is gezond, maar smaakt vaak nogal bitter. Merken zoals Lovechock of Ombar zoeten hun rauwe chocoladereepjes met respectievelijk kokoscrème en hazelnoten voor een romig resultaat.

Tip 6: Samen sporten motiveert. En dat kan net zo goed met je (klein)kind in de speeltuin of met een collega tijdens de pauze.

Tip 7: Maak lopen met een stappenteller leuk tijdens een dagje shoppen. Na 5.000 stappen is het tijd voor een schuimige cappuccino, na 10.000 stappen koop je een kleinigheidje voor jezelf.

Tip 8: In de gezondste landen ter wereld maken de inwoners van elke maaltijd een sociale gelegenheid. Gezellig samen eten loont!

Tip 9: De Aqua Zinger is een drinkfles waar je onderin vers fruit kunt vermalen voor een instant fruitdrankje.

Tip 10: Vechtsporten zoals boksen staan bekend om de intensieve en effectieve conditietraining. Zie dit ter inspiratie!

Tip 11: Fruit met een lagere glykemische index, waardoor je bloedsuikerspiegel minder schommelt: appels, frambozen, peren, bessen, aardbeien en abrikozen.

Tip 12: Ongebrande, ongezouten noten, avocado’s, zalm, sardientjes, makreel en olijf- en kokosolie zijn gezonde vetten die eigenlijk niet mogen ontbreken in een verantwoord dieet.

Tip 13: Maak het makkelijk(er) voor jezelf. Bedrijven zoals Freshbox brengen verse boodschappen bij je thuis.

Tip 14: De Amerikaanse 
pycholoog William James zei het ruim honderd jaar geleden al: ‘Ons grootste wapen tegen stress is hoe we tegen dingen aankijken.’ Oftewel: het glas is halfvol!

Tip 15: Te veel taken op je bord? Probeer juist dán vast te houden aan een gezonde routine van voldoende bewegen en rust en een gezond eetpatroon, in plaats van alles uit je handen te laten vallen.

Tip 16: Een geurkaars kan de innerlijke rust vergroten. Kies voor een variant 
van biologische sojawas. Onder andere verkrijgbaar via 
oscarenbabette.com.

Tip 17: Van Nyklicek, gedragswetenschapper en universitair docent aan Tilburg University, onderzoekt de effecten van mindfulness op het verminderen van 
stressklachten. Via Tilburguniversity.edu download je gratis stressverlichtende oefeningen van zijn hand. Lees hier hoe mindfulness stress kan verminderen.

Tip 18: Productief mediteren kán! Wroet ontspannen in je moestuin of schilder de schutting zonder haast.

Tip 19: Mix 400 g uitgelekte, zwarte bonen uit blik, 
100 g amandelmeel, agavesiroop naar smaak, 4 eieren, 4 el cacao en 225 g gesmolten en 
afgekoelde kokosolie in een blender. Giet in een browniebakblik en zet 45 min. op 180 ºC in de oven. Klaar zijn je bijzondere 
brownies!

Tip 20: Voor een vol gevoel en een gezonder lijf drink je dagelijks 8 glazen water of thee, verspreid over de dag. Tips om meer water te drinken lees je hier!

tekst: cintha rood

M29 CoverV2

Benieuwd naar meer tips? Lees de overige 80 in de Margriet!

 

 

 

Ook interessant