Gezondheid

20 tips om (bijna) moeiteloos meer te bewegen

moeiteloos-meer-bewegen.jpg

Kies voor een restaurant met een buffet: elk loopje is er één. Of kies een parkeerplaats bij de supermarkt die zover mogelijk ligt van de ingang. En zo nog 20 tips om (bijna) moeiteloos meer te bewegen. 

1. Langdurig aan het bellen? Doe met je vrije hand biceps-oefeningen door je flesje water op te tillen. Bij het volgende gesprek wissel je van arm!

2. Negeer lift en roltrap. Is het gebouw erg hoog. Stap dan vier verdiepingen eerder uit en neem het laatste stukje de trap.

3. Neem of leen een hond: niets stimuleert meer tot wandelen dan een smekende blik en een hoopvol kwispelende staart.

4. Het woord ‘mobieltje’ is niet voor niets in het leven geroepen: wandel er stevig mee rond tijdens een gesprek, draai met de enkels en rek en strek de rug.

5. In een museum, pretpark of dierentuin zet je meer stappen dan in een bioscoop: plan dus actieve uitstapjes.

6. Je kunt de lege flessen eens per week met de auto wegbrengen of je maakt elke avond een wandelingetje richting glasbak…

7. Heel veel water drinken is gezond en dwingt tot een extra loopje richting toilet.

8. Ruil je bureaustoel in voor een zitbal of ergonomische kruk. Een ‘actieve’ zithouding helpt rugklachten voorkomen en zorgt ervoor dat je meer calorieën verbrandt dan wanneer je maar wat hangt in je stoel.

9. Tijdens het shoppen drie extra setjes passen betekent toch weer 51 calorieën extra verbranden. Wie zich in een te klein maatje probeert te wringen, telt daar – in verband met stress en heen en weer kronkelen – nog eens 10 calorieën op.

10. Fiets eens naar een andere supermarkt verderop. Altijd interessant om daar het assortiment eens te bekijken.

11. De lunchpauze geeft alle gelegenheid om de benen te strekken.

12. Laat geen lekker muziekje voorbijkomen zonder er even op te swingen.

13. Maak tijdens de reclameblokken op tv diepe kniebuigingen of doe buikspieroefeningen.

14. Parkeer voor een lager tarief en een dag zonder stress buiten het centrum en loop lekker wat verder.

15. Fiets eens naar een supermarkt verderop. Altijd interessant om daar het assortiment eens te bekijken.

16. Op hoge hakken loop je misschien minder, maar je verbrandt er naar verhouding wel meer energie mee.

17. Koop een stappenteller en zorg voor minimaal 10.000 stappen per dag. Het is een prima stok achter de deur om aan je dagelijkse beweging te komen.

18. Loop een brievenbus verder dan de dichtstbijzijnde.

19. Reis je met het openbaar vervoer, stap dan een halte eerder uit en loop het laatste stuk.

20. Naar de speeltuin met je (klein)kind? Blijf niet aan de kant staan, maar doe mee met schommelen en klimmen.

Ook interessant