Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

2 kilo per week afvallen, hoe (on)gezond is dat?

2-kilo-per-week-afvallen.jpg

De zomer staat weer voor de deur, en dat zorgt ervoor dat veel mensen snel nog die laatste kilootjes kwijt willen. Het internet staat vol met dieettips en schema’s zoals ‘2 kilo per week afvallen’, maar hoe (on)gezond is het eigenlijk om in korte tijd zo veel gewicht te verliezen? We leggen het je uit. 

Het lijkt een mooie belofte, die 2 kilo per week, maar blijf je daarmee op de lange termijn ook op je ideale gewicht? 

2 kilo per week afvallen: goed idee of niet?

Het lijkt haast te mooi om waar te zijn: 2 kilo per week afvallen. Toch zijn aan die belofte vaak redelijk strikte dieetschema’s of extreme regels verbonden waar je je aan moet houden. Het is daarom volgens diëtiste Minne Warmerdam geen goed idee. Zij legt aan ons uit dat je hiermee misschien in korte tijd wel kunt afvallen, maar dat je lichaam er behoorlijk van in de war kan raken. Een lichaam heeft tijd nodig om aan verandering te wennen en als je te snel te veel wil afvallen, zal dat je gewicht niet ten goede komen. 

Het jojo-effect

Er bestaan verschillende diëten die je in zeer korte tijd zouden helpen om veel kilo’s kwijt te raken. Zo’n soort extreem eetschema wordt ook wel crashdieet genoemd. Je lichaam gaat in zo’n geval op spaarstand, terwijl het wel de energie uit voeding nodig heeft als je in beweging bent. Als je met zo’n crashdieet 2 kilo per week wilt afvallen en vervolgens weer normaal gaat eten, komen al die verloren kilo’s er al snel weer bij.

Dat noemen we ook wel het jojo-effect. Zelfs na een jaar streng diëten kan het lichaam nog om extra eten blijven vragen. Dat komt omdat je lijf het gevoel heeft weer in evenwicht te moeten komen door terug te gaan naar je oude gewicht. 

Minder afvallen in spaarstand 

Ook de Consumentenbond legt in een artikel uit dat wanneer je opeens aanzienlijk minder gaat eten om in korte tijd veel kilo’s kwijt te raken, je lichaam zo veel mogelijk energie zal proberen vast te houden. Het schakelt om naar de spaarstand. Doordat je lichaam die vetreserves probeert te beschermen, verlies je juist mínder gewicht. De eiwitten uit je spieren verbranden en je spierweefsel neemt daardoor af. 

Lees ook: Hoeveel calorieën je als vrouw per dag moet eten om (gezond!) te kunnen afvallen

Geleidelijk afvallen 

Je draait als het ware de thermostaat van je lichaam omlaag, legt diëtiste Warmerdam uit. Als je zo’n extreem dieet op den duur niet meer volhoudt, wordt het daarna voor je lichaam ook moeilijker om opnieuw weer af te vallen. Het geheim van succesvol afvallen is volgens haar dan ook om geleidelijke aanpassingen te doen, in plaats van het roer in één keer om te gooien. Zo kan je lichaam geleidelijk wennen aan je nieuwe gewicht. 

Duurzaam afvallen

Wil je duurzaam, dus blijvend afvallen? Dan is een halve kilo tot één kilo per maand afvallen volgens de diëtiste blijvender. Als je wilt afvallen dan is het gezond om maximaal 5 tot 10 procent van je totale gewicht per jaar te verliezen. Die 2 kilo per week afvallen is daarmee dus behoorlijk ambitieus en daarnaast niet efficiënt. 

Wil je vooral in korte tijd veel afvallen omdat de zomer weer voor de deur staat? Dan geeft de diëtiste als tip mee om liever een bikini of een badpak te kopen waarin je je comfortabel voelt. Het is vooral belangrijk dat je je lekker voelt in je eigen lijf, in plaats van je in extreme afvalschema’s te verliezen om aan een bepaald ideaalbeeld op het strand te voldoen. 

Bron | de Consumentenbond, Verantwoord Afvallen
Beeld | Getty Images

Margriet Podcast Onder Artikelbeeld

Nieuw op Margriet.nl: ‘Mijn verhaal’ de podcast. In deze indrukwekkende tiendelige podcastserie gaan we in gesprek met vrouwen met een bijzonder verhaal. Gesprekken over verlies, bijzondere liefdes en eindelijk jezelf kunnen zijn. Beluister vanaf 19 mei iedere woensdag een nieuwe aflevering op Margriet.nl/podcast

Ook interessant