Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom 2 keer per dag sporten niet goed voor je is

sporten.jpg

Is meer bewegen je goede voornemen voor 2019? Misschien trap je wel heel fanatiek af door twee keer per dag te gaan sporten. ’s Ochtends hardlopen en ’s avonds nog even de sportschool induiken, bijvoorbeeld.

Maar dat is eigenlijk niet zo goed voor je, legt de Britse personal trainer Ben Lauder-Dykes uit. Hij woont al jaren in Amerika en helpt daar mensen op een gezonde manier in shape te komen en te blijven door te sporten op een manier die bij ze past.

Kans op blessures

Het klinkt fantastisch: twee keer per dag in actie komen en zo werken aan een strak lijf en een gezond gewicht. Maar dubbel zo lang sporten betekent niet per se dat je ook dubbel zo veel resultaat boekt. Natuurlijk, een topsporter zal wel moeten. Maar die doet dat ook heel gericht en onder professionele begeleiding. Voor normale stervelingen zoals jij en ik kan twee keer per dag sporten een risico vormen. Grote kans dat we er geen fantastisch getraind lichaam aan overhouden, maar vooral blessures.

Tijd om te herstellen

Je lichaam – en dan met name je spieren – hebben tijd nodig om te herstellen van het sporten. Als jij na een pittig rondje hardlopen ’s ochtends dezelfde avond nog de sportschool induikt voor een potje fitness, zit je dat herstel in de weg. Daardoor raak je misschien onnodig oververmoeid. “Terwijl jij er zo veel moeite voor doet om in conditie te komen, werkt je lichaam je dan juist tegen,” aldus Ben Lauder-Dykes. Dat merk je snel genoeg. Bijvoorbeeld als er ineens een scherpe pijn in je been schiet of je supersnel buiten adem bent. Zonde! Juist door relatief rustig aan te doen, boek je resultaat. Dat doe je door om de dag te sporten en kort na elkaar in elk geval aan verschillende spiergroepen te werken en de rest rust te gunnen.

Liever kort en stevig

Goed sporten heeft dus niks te maken met hoelang je in de sportschool blijft of hoeveel uur je hardloopt, maar met de kwaliteit van je work-out. Zo zweert personal trainer Ben bij High Intensity Interval Training (HIIT), waarin je in korte tijd stevig traint. Ook kun je experimenteren met het trainen van meerdere spiergroepen tegelijkertijd. “Daarmee bereik je toch meer in een korte tijd,” legt de fitnessexpert uit. “Je kunt altijd tijdens je training nét een tandje bijzetten door bijvoorbeeld iets dieper door je knieën te gaan of iets meer gewicht te liften.”

Bron | refinery29.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant