13 x daarom kun je niet poepen Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

12x oorzaken waarom je niet kunt poepen

Poepen, we doen het allemaal. De één hoeft maar vier keer per week naar het toilet, terwijl een ander misschien wel drie keer per dag gaat voor een grote boodschap. Wanneer je minder dan drie keer per week poept, wordt gesproken van obstipatie of verstopping. Daar heeft iedereen wel eens last van en de oorzaken lopen enorm uiteen.

1. Te weinig vocht

Wanneer je te weinig drinkt, krijg je te weinig vocht binnen. Dat kan weer kan leiden tot droge en harde ontlasting. Er wordt dus sterk aangeraden om dagelijks minimaal anderhalf tot twee liter water te drinken. Heb je al last van verstopping? Drink dan nog iets meer.

2. Ander eetpatroon

Zeker bij jonge kinderen kan obstipatie voorkomen wanneer ze overgaan naar een ander eetpatroon, maar ook bij volwassenen komt dit voor. Je darmen moeten daar nou eenmaal aan wennen

3. Te weinig vezels

Vezels nemen water op, waardoor je ontlasting soepel en zacht blijft. Ze werken als het ware als een spons. Eet dus vooral gevarieerd, want je lichaam heeft oplosbare en onoplosbare vezels nodig.

4. Je slaat je ontbijt over

Dit is al algemeen bekend, maar je ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. In de nacht staat je spijsvertering namelijk zo goed als stil en komt pas weer op gang na een vezelrijk ontbijt.

5. Aandrang negeren

Wanneer je de drang voelt om te poepen is dat een waarschuwing van je lichaam. Op dat moment zit je endeldarm vol en wil de ontlasting je lichaam verlaten. Als je deze aandrang negeert, trekt die aandrang langzaam weg en blijft er onnodig ontlasting in je dikke darm zitten. Daar wordt het vocht uit je ontlasting getrokken en hierdoor kun je dus last krijgen van harde, droge ontlasting en verstopping.

6. Vakantie

Dit herken je misschien ook wel. Omdat je op vakantie anders leeft, eet en de temperatuur vaak anders is, verandert je stoelgang. Daarnaast vinden sommigen het ook lastig om te poepen in een omgeving die ze niet kennen.

7. Te weinig beweging

Veel bewegen en sporten draagt bij aan een goede werking van je darmen. Wanneer je stopt met sporten is er een grote kans dat je last krijgt van verstopping. Gezondheidsnet raadt dan ook aan om elke dag zeker een half uur intensief te bewegen.

8. Last van stress

Wanneer je last hebt van stress slaap je mogelijk minder en voel je veel spanning in je lichaam. Dan komt je lichaam in een staat van paraatheid en zet het je spijsvertering lager op de prioriteitenlijst.

9. Medicatie

Verschillende geneesmiddelen, zoals ijzertabletten, antidepressiva, morfine, parkinsonmedicijnen, plaspillen en anti-epileptica, hebben als bijwerking verstopping. Heb je hier heel veel last van? Dan kun je met je arts overleggen of je naast je medicijnen iets voor de stoelgang mag gebruiken.

10. Te hoge spierspanning in de bekkenbodem

Door een te hoge spierspanning in je bekkenbodem heb je een minder goed gevoel in je bekkenbodem en onderbuik. Hierdoor voel je de aandrang ook minder goed. Daarnaast kan het verkeerd gebruiken van je bekkenbodemspieren ook leiden tot verstopping.

11. Aanleg voor verstopping

Het kan ook nog zo zijn dat je darmwand overgevoelig is voor prikkels. Dan heb je mogelijk last van het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS of een spastische darm). Ondanks dat bij PDS, de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa de meest gehoorde klacht diarree is, kan er ook verstopping voorkomen.

12. Allergie of intolerantie

Een intolerantie of voedselallergie uit zich meestal in klachten als een opgeblazen gevoel, winderigheid, diarree of juist verstopping. Valt het je op dat je vaak na het eten van bepaalde voedingsmiddelen last hebt van obstipatie? Dan is het de moeite waard om dit eens in de gaten te houden.

Sanne van der LindenGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden