10 x daarvoor gebruik je deze soorten magnesium Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

10 x daarvoor gebruik je deze soorten magnesium

Magnesium is een mineraal dat helpt bij de vorming van botten en spieren. Je haalt magnesium uit voeding, maar je kunt het magnesiumgehalte in je lichaam ook aanvullen met een supplement. Welk magnesiumsupplement kies je dan? Dit wil je weten over tien verschillende soorten magnesium.

Het mineraal magnesium heeft tal van functies. Zo zorgt het ervoor dat je spieren goed functioneren en ondersteunt het de werking van een groot aantal enzymen, die op hun beurt weer belangrijk zijn voor verschillende lichamelijke functies. Bij de drogist kun je meerdere soorten magnesiumsupplementen vinden, maar deze hoef je niet te slikken om een tekort te voorkomen. Een magnesiumtekort komt volgens het Voedingscentrum niet snel voor, tenzij je nieren of darmen slecht functioneren. Een overschot kan wel ontstaan als je tabletten gebruikt waarin magnesium zit of als je magnesiumzouten of mineraalwater met veel magnesium gebruikt. Hiervoor moet je 250 milligram magnesium extra per dag binnenkrijgen, naast het magnesium in je eten. Als dit gebeurt, kunnen darmklachten zoals diarree ontstaan.

1. Magnesiumcitraat

Magnesiumcitraat is één van de meest populaire vormen van magnesium supplementen, die je vaak zult tegenkomen in het winkelschap. Dit supplement wordt volgens Healthline makkelijk opgenomen door je lichaam en wordt met name gebruikt om het magnesiumgehalte in je lichaam te verhogen en om constipatie tegen te gaan. De goede opname van magnesiumcitraat zorgt er ook voor dat het je spieren optimaal kan ondersteunen.

2. Magnesiumoxide

Magnesiumoxide wordt minder goed opgenomen dan magnesiumcitraat en wordt daarom vaak niet gebruikt om een magnesiumtekort te verhelpen of voorkomen. Deze vorm van magnesium, waarbij magnesium en zuurstof gecombineerd zijn, wordt eerder aangeraden als je op korte termijn verlichting wilt van spijsverteringsproblemen. Denk bijvoorbeeld aan brandend maagzuur, een slechte spijsvertering en obstipatie. Daarbij zou het ook kunnen helpen om migraine te behandelen en voorkomen.

3. Magnesiumlactaat

Magnesiumlactaat komt ook voor in ons lichaam. Het is het zout dat ontstaat als magnesium zich bindt met melkzuur en kan geproduceerd worden door je spieren en bloedcellen. Het wordt ook gebruikt in voeding om de zuurgraad te reguleren en om dranken en voeding te versterken. Deze vorm van magnesium wordt redelijk makkelijk opgenomen en zou zachter zijn voor je spijsverteringsstelsel. Daarom zou het voor mensen die andere vormen niet goed tolereren of grote doses moeten nemen een fijne variant zijn.

4. Magnesiumchloride

Magnesiumchloride kan relatief makkelijk opgenomen worden. Volgens Etos is het een van de meest voorkomende zoutcomponenten in zeewater, die makkelijk en veilig opgenomen kan worden via de huid. Niet zo gek dus dat je het tegen kunt komen in magnesiumspray en magnesiumchloridevlokken voor in bad. Volgens Healthline zou het daarnaast ook goed zijn om klachten van brandend maagzuur, constipatie en een laag magnesiumgehalte tegen te gaan.

5. Magnesiummalaat

Magnesiummallaat wordt goed opgenomen door ons lichaam. Volgens sommigen zou deze vorm van magnesium fijner en minder laxerend zijn dan andere soorten. Daarbij neemt je spierweefsel deze vorm goed op, waardoor het bijdraagt aan gezonde en sterke spieren. In sommige gevallen wordt het ook aanbevolen voor mensen die fibromyalgie hebben, maar er is volgens Healthline geen wetenschappelijk onderzoek dat werkelijk aantoont dat dit helpt.

6. Magnesiumtauraat

Heb je last van een hoge bloeddruk? Dan zou deze vorm van magnesium je kunnen helpen. Zo blijkt uit onderzoek dat magnesiumtauraat de bloeddruk van ratten verlaagt. Het is wel goed om te weten dat er nog onderzoek gedaan moet worden op mensen. Volgens Etos draagt magnesiumtauraat ook bij aan de aanmaak van cellen en weefsels.

7. Magnesiumsulfaat

Magnesiumsulfaat wordt ook wel epsomzout genoemd. Deze vorm van magnesium kun je gebruiken als je last hebt van constipatie, maar wees gewaarschuwd: de smaak wordt omschreven als onaangenaam. Je kunt daarom misschien beter kiezen voor een andere variant, als je het wilt gebruiken voor constipatie. Magnesiumsulfaat kun je ook gebruiken als je last hebt van kramp, stijfheid of pijn in je voeten en/of benen.

8. Magnesiumthreonaat

Magnesiumthreonaat (ook magnesium L-threonaat) wordt makkelijk opgenomen door het lichaam. Uit dieronderzoek blijkt daarbij dat deze vorm het magnesiumgehalte in je hersencellen stimuleert. Er wordt dan ook gezegd dat deze vorm goed is voor je geheugen en het tegengaan van geheugenproblemen. Ook hierbij geldt: er moet nog meer onderzoek gedaan worden naar de werking van deze vorm.

9. Magnesiumbisglycinaat

Waar veel vormen van magnesium vooral de spierfunctie ondersteunen, is dat bij magnesiumbisglycinaat anders. Dit bereikt namelijk voornamelijk je hersenen. Wil je dus een supplement dat bijdraagt aan je geheugen, concentratie en gemoedstoestand? Dan kun je voor deze variant gaan. Volgens Etos wordt deze vorm ook vaak gebruikt tegen vermoeidheid en moeheid.

10. Magnesiumorotaat

Magnesiumorotaat wordt goed en makkelijk opgenomen door je lichaam en heeft minder laxerende effecten dan andere vormen van magnesium. Andere zoeken suggereren ook dat het de gezondheid van je hart ondersteunt, maar dit onderzoek bevindt zich nog in een vroege fase.

Bron | Healthline, Etos, Drogespieren.nl

Nynke KooyGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden