Er zijn meerdere dingen die je kunt doen om binnen een minuut je gezondheid een boost te geven. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

10 manieren om je binnen één minuut goed te voelen

Veel vrouwen hebben gezondheid hoog in het vaandel staan. Toch kan het soms een uitdaging zijn om elke dag al je vitamines binnen te krijgen en voldoende te bewegen. Ook met kleine handelingen kun je je gezondheid verbeteren.

En dat zelfs binnen één minuut.

1. Eet een haring

Als je meer gezonde vetten wilt eten, is het een idee om een verse haring te happen bij de visboer. Haring is vette vis en barst van de omega-3 vetten, vitamines en mineralen die ontzettend goed voor je zijn. Niet alleen je hersenen hebben er baat bij, maar ook je bloedvaten.

2. Loop een rondje

Eeuwen geleden liepen we elke dag vele kilometers om aan eten te komen. Tegenwoordig is dat niet meer nodig en leiden we een veelal zittend bestaan. Sommige Nederlanders vinden dat ontspannen, maar je lichaam kikkert er niet bepaald van op. Je kunt je bloedsomloop stimuleren door na elk half uur dat je zit, op te staan en een rondje van een minuut te wandelen.

3. Omhels of kus je naasten

Als je met iemand knuffelt waar je van houdt, wordt het knuffelhormoon oxytocine aangemaakt. Daardoor ga je je prettiger voelen en wordt je geluksgevoel aangewakkerd. Er ontstaat verbinding met een ander en daardoor zul je minder stress ervaren dan voordat je die knuffel uitdeelde.

4. Eet een tomaat

Het is voor velen best een uitdaging om elke dag weer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten binnen te krijgen. 250 gram is vaak meer dan je denkt en het lukt echt niet iedereen om dit allemaal tijdens het diner te eten. Maar wie zegt dat groenten alleen bij het avondeten horen? Ook tussen de middag kun je heel makkelijk groenten toevoegen aan je maaltijd. Plakjes tomaat op je boterham met kaas, rauwkost dippen in hummus of een versgemaakte soep: er zijn veel manieren om meer groenten binnen te krijgen.

5. Zet je smartphone en tv uit

Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk voor je gezondheid. Daarom is het aan te raden om je beeldschermen ruime tijd voordat je gaat slapen uit te zetten. Doe dat zeker een half uur à een uur van tevoren. De apparaten geven blauw licht af en dat veroorzaakt een verstoring in je slaappatroon. Ook moeten je hersenen veel te laat op de avond nog hard werken. In plaats daarvan kun je ook een boek lezen, een praatje maken met je partner of nog even een korte avondwandeling maken. Hierdoor zul je de volgende dag een stuk meer uitgerust uit dromenland ontwaken.

6. Probeer bewust adem te halen

Misschien heb je wel een enorm druk bestaan met (vrijwilligers)werk, oppassen op de kleinkinderen en een drukke innerlijke belevingswereld. Onze gedachtes blijven soms doorrazen tot we er helemaal genoeg van hebben. Om rustig te worden en weer tot jezelf te komen, kun je kiezen voor een bewuste adempauze. Op zo’n moment kies je een minuut voor jezelf en sluit je je even af voor de buitenwereld. Haal diep en rustig adem. Zo zul je merken dat de stress snel weer je lichaam verlaat.

7. Drink water

Je weet wellicht allang dat je voldoende water moet drinken. Toch slagen we er niet altijd in om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid water binnen te krijgen. Tijdens deze minuut voor jezelf kun je er voor kiezen om een extra glas water te drinken. Dat is (natuurlijk) veel gezonder dan koffie, frisdrank of een wijntje. Door veel water te drinken houd je je vochtbalans op peil.

8. Doe een oefening

Een minuut lang kun je ervoor kiezen om de plank te doen. Dit is een oefening die je lichaam uitdaagt en veel effect heeft. Probeer de plank maar eens een minuut te doen. Dat lijkt misschien makkelijker, maar het is moeilijker vol te houden dan veel mensen denken.

9. Denk aan de gezondste versie van jezelf

Gebruik een minuut om na te denken over de meest gezonde versie van jezelf. Hoe ziet die eruit? Je kunt jezelf voorstellen als iemand die voldoende water binnenkrijgt, meerdere keren per week naar de sportschool gaat en fruit eet als tussendoortje. Als je dit beeld heel helder probeert te schetsen in je hoofd, gaan je hersenen zich hieraan aanpassen. Ook krijg je een beter beeld van wat je kan doen om gezonder te leven op een realistische manier.

10. Poets je tanden na het diner

’s Avonds heb je misschien al snel trek in chocola bij de thee of chips bij een borrel. Om te voorkomen dat je naar snacks grijpt, zou je het eens kunnen proberen om je tanden te poetsen vlak nadat je de warme avondmaaltijd hebt gegeten. Hierdoor geef je het signaal af aan je lichaam dat het niet meer nodig is om laat op de avond nog te eten. Met dit ritueel sluit je als het ware ook je eetdag af.

Website van het Jaar 2022

Margriet is genomineerd in de categorie Lifestyle en die prijs willen we dolgraag winnen. Stemmen doe je hier (vergeet niet om de stem te activeren via de mail die je binnenkrijgt).

Banner Margriet website van het jaar Beeld Margriet
Beeld Margriet

Bron | Plus

Saskia WinkensGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden