Gezondheid

10 manieren om dit jaar gezonder en gelukkiger te worden

vriendinnen.jpg

Tien kilo afvallen, met die studie beginnen, minder alcohol drinken. Allemaal mooie voornemens, maar met een paar kleine veranderingen schijn je ook gelukkiger en gezonder te kunnen worden. Deze experts denken te weten welke dat zijn.

In het Amerikaanse Time magazine vertellen een voedingsdeskundige, een arts en een psycholoog hoe we dit jaar (nog) gezonder en gelukkiger kunnen worden. Wij raakten er door geïnspireerd, misschien jullie ook wel!

1. Laat eten niet meer aan het toeval over

Eten is vaak iets impulsiefs – je hebt honger, dus je grijpt naar het eerste het beste wat er is te krijgen. Zorg dat je dit vóór bent, zodat je niet tussen de middag omvalt van de honger en je enige optie een vette sandwich of een Vietnamese loempia is. Kortom, wees proactief! Sta elke morgen even stil bij wat je de rest van de dag gaat doen en wat je wanneer gaat eten. Als je weet dat je naar een plek gaat waar je waarschijnlijk geen fatsoenlijke lunch kunt krijgen, neem dan zelf iets mee.

2. Word fan van gefermenteerd voedsel

Gefermenteerde producten, zoals zuurkool, karnemelk en yoghurt hebben allerlei gezondheidsvoordelen. Zo dragen de goede bacteriën bij aan een goede spijsvertering en zorgen ze ervoor dat de voedingsstoffen in het voedsel beter door het lichaam worden opgenomen. Maar er is zóveel meer dan gewone yoghurt en zuurkool. Probeer bijvoorbeeld eens kefir, ook een soort yoghurt. Of tempé, de gefermenteerde en gezondere variant van tofu. Ook kimchi, een Koreaans groentegerecht, en kombucha-thee zijn gefermenteerd.

3. Vijftigplus? Laat je testen

Ben je vijftig jaar of ouder? De Nederlandse gynaeocologen Wilma Smit en Pauline Ottervanger vinden dat alle vrouwen rond de vijftig zich om de paar jaar zouden moeten laten screenen op cholesterol, schildklierfunctie, glucose, vitamine D en bloeddruk. Zeker als je last hebt van overgangskwaaltjes zoals hartkloppingen en onregelmatige bloedingen. “Meestal is er niets aan de hand, maar sommige klachten kunnen ook wijzen op schildklierproblemen, of hart- en vaatziektes,” weet Ottervanger.

4. Ga elke dag op dezelfde tijd naar bed

Slaap, we hebben er bijna allemaal meer van nodig en toch lukt het bijna niemand om dat ook echt voor elkaar te krijgen. Behandel jezelf als een kind en ga elke dag op een vast tijdstip naar bed en sta op een vast tijdstip op, bijvoorbeeld om elf uur ’s avonds en zeven uur ’s ochtends. Zet een uur voordat je naar bed gaat laptops, tablets en televisie uit; van blauw licht is bekend dat het je biologische klok wakker schudt. Nog niet overtuigd? Lees dan maar deze 5 redenen om vroeger naar bed te gaan.

5. Check wat er met je geld gebeurt

Ben je een pensioen aan het opbouwen of heb je een beleggingspolis lopen waar je al jaren niet meer naar hebt omgekeken? Check dan de stand en of het nog steeds een goede investering voor je is. Tip van het Amerikaanse tijdschrift Time: neem het getal 100, trek hier je leeftijd vanaf en je weet hoeveel procent je in aandelen zou moeten beleggen – een risicovollere belegging dan bijvoorbeeld staatsobligaties. Dus als je 40 bent, dan zou volgens Time 60 procent van je beleggingsfonds moeten worden geïnvesteerd in aandelen en de rest in veiligere investeringen. Ons advies: laat er even een financieel expert naar kijken.

6. Laat rekeningen voortaan automatisch afschrijven

Betaal je nog steeds je vaste lasten per acceptgiro? Niet slim, volgens de experts. Door al je maandelijke lasten voortaan automatisch van je rekening te laten incasseren, voorkom je dat je per ongeluk een rekening over het hoofd ziet, dat je betalingsachterstanden oploopt en het scheelt in de kosten. Bovendien hoef je die vervelende rekeningen niet meer te zien, wat weer stress scheelt.

7. Vergeet de weegschaal: neem je maten op

Op de weegschaal staan kan zo deprimerend zijn, zeker na de feestdagen. Veel van de extra kilo’s komen bovendien door het extra vocht dat je vasthoudt. Wil je afvallen? Pak in plaats van de weegschaal een meetlint en neem je maten op op drie plekken: rond je borst, het smalste stuk van je taille en je dijbeen. Zo kun je vanaf nu bijhouden hoe je figuur reageert op je nieuwe levensstijl.

8. Trek een badpak aan (of ga wandelen)

Als je de laatste maanden weinig aan beweging hebt gedaan, is zwemmen volgens de experts ideaal om weer een beetje conditie op te bouwen en kilo’s kwijt te raken. Baantjes trekken is best intensief, maar weinig belastend voor je gewrichten. Wijzelf trekken liever wandelschoenen aan in plaats van een badmuts. Wandelen hoef je niet te leren, het is goedkoop en je kunt het vrijwel overal doen! Er zijn zelfs eenvoudige manieren om er nóg meer calorieën mee te verbranden.

9. Zo kom je van dat opgeblazen gevoel af

Dikke kans dat je je wat opgeblazen voelt na de feestdagen. Volgens voedingsdeskundige Lauren Slayton zijn citroenen, asperges, avocado, quinoa en gember gezonde voedingsmiddelen om teveel aan zout en vocht af te drijven. Yoga-oefeningen, lekker wandelen en elke andere vorm van beweging is ook fantastisch om van dat opgeblazen gevoel af te komen. Een chronisch opgeblazen gevoel kan overigens komen door andere oorzaken, zoals het eten van de verkeerde vezels.

10. Beweeg in januari twee keer zo veel

Wil je snel een paar kilo kwijt? Beweeg dan de eerste maand op twee van je vier sportievere dagen (wat volgens de experts ideaal is als je snel wil afvallen) niet één, maar twee keer per dag. Dus als je vier sportievere dagen in een week hebt, dan sport je op twee van die vier dagen ’s ochtends én ’s avonds. Doe het dan ’s avonds wel iets rustiger aan; maak bijvoorbeeld een fietstochtje of doe een powerwalk. De tweede maand kun je het dan weer bij één keer per dag laten, dan heb je al enorm veel winst geboekt!

En zo kun je ze makkelijker volhouden

Hoe behapbaar deze kleine stappen ook zijn, je levensstijl blijvend veranderen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Volgens gedragswetenschapper Nils Jostmann schuilt het succes van volhouden dan ook in zelfonderzoek.

Ook interessant